בתקופה הסוערת הזאת בתחום הקידום כאשר אתרים עפים בתוצאות החיפוש.
מקריאה בבלוגים ופורומים של מקדמי אתרים אני מרגיש שיש בלבול גדול בין שני מושגים.
האם מדובר באתר שנענש על ידי גוגל או שמה מדובר באתר שנפגע כתוצאה מאלגוריתם חדש ואף משינויים באלגוריתמים הקיימים?

 צריך להבדיל בין המושגים ולהבין כל אחד מהם כדי לדעת כיצד לטפל בבעיה.

 אתר נענש : זהו מצב שבו גורם אנושי בגוגל בדק את האתר ומצא שהוא מפר בצורה כזו או אחרת את ההנחיות לבעלי האתרים של גוגל.
זהו מצב שבו אחד מבודקי טיב האתרים בגוגל הטיל עונש על האתר כגון הורדת האתר בתוצאות, מחיקה כוללת של האתר מהאינדקס ועוד שלל מטעמים.

 פגיעה מאלגוריתם: זהו מצב שבו אתר מקודם נופל בתוצאות החיפוש לפעמים נקודתית במילת חיפוש מסוימת או התרסקות בכל מילות המפתח שבהן האתר הופיע קודם לכן.
התוכנה של גוגל משתנה ומתעדכנת ומה שעבד אתמול לא בטוח שיעבוד מחר.
בעידן עדכוני "פינגווין", "פנדה" וחיות אחרות – בכל עדכון של אחד מהם יש דיווחים על נפילות אתרים בתוצאות החיפוש.

 שיפורים בכלי מנהל האתרים:

מי שעוד לא ראה – כיום נוספה לשונית חדשה בתפריט של כלי מנהל האתרים של גוגל (WMT).
הלשונית נקראת "פעולה ידנית" ובמידה וישנה פעולה ידנית תופיע הודעה שמסבירה מה הפעולה שבוצעה על האתר ובהמשך מה גרם לפעולה הידנית הזאת ומה כדאי לבדוק באתר.
זאת תוספת נחמדה מאוד שעוזרת לאבחן את הבעיה ואף לטפל בה.

לשונית פעולה ידניתפעולה ידנית

במקרה של פגיעת התוכנה של גוגל לא מתקבלת הודעה בכלי מנהל האתרים, ולא ניתן לזהות בוודאות ממה נפגע האתר.
אלה שני הבדלים גדולים ומשמעותיים מאוד ודרכי הטיפול בכל אחד מהם שונות לחלוטין.
הענשה ידנית לרוב תגיע בעקבות תלונה של צד שלישי על האתר שלכם אך תמיד קיימת האפשרות שבדיקה אקראית של צוות הבודקים זיהתה בעיה באתר.
אני לא פוסל את האפשרות שאולי חלק מהבדיקה שמבוצעת ע"י תוכנת גוגל מדליקה נורה אדומה לאחד מאנשי גוגל וקוראת לו לבדוק את האתר.
במידה והאתר שלכם נענש באופן ידני תוכלו לקבל הכוונה לגבי מקור הבעיה ודרכי טיפול.
מדובר בשינוי מהפכני כיוון שבעבר הודעות אלו לא היו קיימות כלל.

האם יותר קל לטפל בענישה ידנית או בפגיעה של אלגוריתם?
מאחר ויש מגוון גדול של סיבות להענשה ידנית זה לגמרי תלוי בגורם לענישה הידנית. ישנן סיבות ענישה שפעולת התיקון היא קצרה ונקודתית. במקרים אחרים התהליך ארוך כמו במקרים של הסרת הקישורים הנכנסים לאתר.
במקרה של פגיעת אלגוריתם קשה יותר להבין מדוע האתר נפל ואין רמז שמגיע בהודעה.
סביר להניח שגם לאחר תיקון הדברים באתר – את החזרה שלו לתוצאות נוכל לראות לרוב רק בעדכון הבא.

טיפ קטן שיכול לעשות לכם את החיים קלים יותר.
האתר נפל לכם בתוצאות ללא סיבה וללא הודעה בכלי מנהל האתרים של גוגל?
נסו למצוא סיבה ברורה לפגיעה שכזאת בתוצאות, תקנו ובקשו בדיקה מחודשת של האתר.
סביר להניח שלאחר כמה ימים יחזרו אליכם בתשובה כלשהי שתוכל לשפוך אור על הסיבה בגללה האתר ירד בדירוגים.

שיהיה לנו בהצלחה ושלא תצטרכו להתעסק בזה