על קניית לייקים, חברים מזויפים ושאר ירקות

מהפכת הרשתות החברתיות של השנים האחרונות, הפכה את הלייקים ומספר החברים שאנחנו צוברים בפייסבוק למעיין סמל סטטוס דיגיטאלי שאנחנו משוויצים בו על מנת להראות עד כמה אנחנו או המותג שלנו פופולאריים. מסיבה זו, מותגים וחברות רבות מתפתים לקנות לייקים או עמודי מעריצים עמוסים בחברים , כשהם יוצאים מנקודת הנחה שלפי גודל העסקה, כך גם גודל ההצלחה, והנה כבר מגיעים אליהם עשרות ואלפי לקוחות חדשים פוטנציאלים.

 לפעמיים, החברה שעומדת מאחורי הדף היא בעצמה חברת קש שרק מחפשת לפרסם כל מיני הצעות מפוקפקות לציבור גדול של אנשים. כמובן שמדובר בסך הכול בגלגול המודרני של הספאם בדואר אלקטרוני שרק החליף פלטפורמה, אבל לא את דרך הפעולה הבסיסית…

איך זה עובד באמת?

ברשת ניתן למצוא לא מעט תיאורי מקרים של כאלו שהתפתו לעסקות לייקים כאלו ואחרות וכמובן לא השיגו בכך דבר. מהתיאורים האלו, עולה שהרוב המכריע של הלייקים הם מפרופילים מזויפים שבוודאי כבר נחסמו בלאו הכי על ידיד פייסבוק. לפרופיל מזויף אין כמובן שום תועלת כאשר רוצים להפיק רווח אמיתי מהלייקים האלו ולגייס לקוחות חדשים, ולכן מרבית ההשקעה הולכת לטמיון.

למעשה, מסתבר כי הלייקים היחידים שהם כביכול "אמיתיים", הושגו בדרך כלל באמצעות תוכנות זדוניות שמתלבשות על הדפדפן של הגולש, וגורמות לו ללחוץ על כפתור לייק שקוף או מוסתר שהוא אינו יכול לראות. במקרה זה, האדם שמאחורי הלייק הוא אמנם אדם אמיתי, אבל הסיכויים שהוא יחליט לתבוע את מפעילי הדף גדולים יותר מהסיכויים שיהפוך להיות לקוח שלהם…

יש גם חברים מזויפים

רק בתחילת החודש נחשפה פרשה גדולה של יצירת פרופילים מזויפים במקסיקו למטרות הונאה. הסתבר שהרוב המכריע של הפרופילים האלו היו של נשים (כנראה שלמטרות פיתוי) והזייפנים פשוט חיפשו בתי ספר ומקומות הקרובים למיקום הגיאוגרפי של הפרופיל המזויף, וזאת על מנת לשייך אותם אליו ולהפוך אותו לאותנטי יותר.

כמו כן, גם פרטים אחרים בפרופילים האלו נראו מעט תמוהים :

  • בממוצע, לפרופילים האלו היו מאות חברים, מעל 700!
  • 70% מהם למדו לימודים גבוהים (לעומת 40% בכלל האוכלוסייה)
  • הפרופילים האלו לא עדכנו כמעט סטאטוסים טקסטואליים , אבל תייגו בממוצע כ – 30 אנשים לכל תמונה שהם העלו!! (כאשר מישהו מתויג על ידי מישהו אחר, הוא רואה זאת בצורה בולטת על הקיר שלו).

פייסבוק משיבה מלחמה, בערך…

פייסבוק מן הסתם מנסה להילחם בתופעת הלייקים והפרופילים המזויפים, הן באמצעות דיווח מצד משתמשים שגילו שמישהו מתחזה אליהם, ואם דרך זיהוי דפוסים קבועים בפרטי הפרופילים המזויפים. מעבר לכך , מספר חברות פיתחו טכנולוגיות משלהן המזהות את הדפוסים הקבועים שתיארנו בפסקה הקודמת, ולא מן הנמנע שאחת מהם תימכר לפייסבוק בעתיד.

דרך אחרת של פייסבוק להילחם בתופעת הזיופים היא באמצעות הוספת מדדים חברתיים מתקדמים שקשה לזייף. למשל, כפי שכתבנו בפוסטים הקודמים, כיום כל דף בפייסבוק מציג בצורה פומבית לא רק את מספר האוהדים שלו, אלא גם את מספר האוהדים שמדברים עליו עם חברים שלהם ויוצרים סביבו פעילות. בעמוד מזויף, היחס בין המספר הזה לבין מספר האוהדים הכללי יהיה כמובן גדול בצורה מחשידה, וכך פייסבוק יכולה לזהות זיופים ביתר קלות. (לפחות עד שהזייפנים ילמדו לשפר את השיטות שלהם).

האחריות היא גם (קצת) שלנו

לסיום, חשוב לזכור שגם אנחנו יכולים למנוע תופעות של התחזות וזיופים ולהקטין את הנגע המכוער הזה. ממש כמו שאנחנו לא סומכים על כל מייל שמגיע אלינו ומבטיח לנו שדוד עשיר השאיר לנו ירושה של מיליון דולר , ובתנאי ש – "נתרום" לחשבון הבנק שלו כמה אלפי דולרים- כך גם אסור לנו לאשר בקשות חברות אוטומטיות ולהתפתות לפרסומים "טובים מדי" בפייסבוק. גם חברות שמציעות לנו שלל אוהדים וחבילות לייקים לא צריכות לקבל את הכסף שלנו, אלא אם כן נגלה שמדובר בשיטת שיווק לגיטימית, דבר שכמעט ואינו סביר.