שיווק באינטרנט הינו מושג ענק וכולל למגוון פעולות שניתן לבצע על מנת להגיע לתנועת גולשים רלוונטית.
חלק מהכלים הקיימים עולים לא מעט כסף אך ישנן מגוון דרכים שכל בעל אתר יכול לעשות בכלים חינמיים שיובילו גולשים רלוונטיים לאתר.
המטרה היא לנצל את הכלים הקיימים וליהנות מתנועת גולשים מגוונת שמגיעים ממקורות תנועה שונים לאתר.
אני יוצא מנקודת הנחה שבניתם אתר למטרות עסק ולא ככרטיס ביקר אינטרנטי.

ראשית בואו נסכם על דבר אחד מאוד חשוב להבנה.
לא משנה באיזה ערוץ תבחרו מדיה חברתית, בלוג, פורום שלב המכירה מתבצע באתר שלכם.
האתר הוא המרכיב הכי חשוב בדרך להצלחה שלכם.
לב המערך השיווקי שלכם באינטרנט.
כשהחל הגל של המדיה חברתית יש כאלה שאמרו ” לא צריך אתר יש לי דף בפייסבוק”, אין ספק שדף פעיל בפייסבוק זה דבר חשוב אך מהר מאוד התברר שהמכירהה לא תבוא משם.
הגולש מחפש לראות מי אתם ומה אתם מחוץ לפייסבוק או כל מדיה אחרת.
הדרך שלכם לעורר בו אמון זה באמצעות אתר אינטרנט.

אז שוב האתר הוא לב המערכת כל פעולת השיווק באינטרנט מטרתן להוביל את הגולש ללב המערכת ולכן (מטפורית) כל הפעולות שנבצע הן לגדל עורקים וורידים שמזרימים גולשים ללב המערכת.
כל המחירים במאמר הם הערכות בלבד.

דברים שאפשר לעשות לבד:

  • תוכן – לא משנה באיזו דרך תבחרו הבסיס להצלחת שיווק באינטרנט הוא התוכן שלכם.
    התוכן של האתר והתכנים בהם תנסו למשוך את הגולשים לאתר שלכם.
    רצוי לפני תחילת כל פעולה שיווקית לבדוק שהתוכן באתר שלכם באמת יגרום לגולשים להבין מה אתם עושים וכיצד עליהם לפעול כדאי לפנות אליכם.
    חשוב לזכור תמיד שאנחנו בתור גולשים מחפשים תשובה לשאלה או בעיה והפיתרון אמור להיות מוצג לנו בצורה של תוכן כתוב או מצולם מצידי תשירו אתת התוכן שלכם העיקר שהוא יהיה ענייני לגולש.
    ניתן לרכוש תכנים לאתר שלכם בטווח מחירים שנע בין 40 ₪ עד 150 ₪ לדף תוכן של 400 מילים.
    חשוב לוודא שהתוכן הנכתב איכותי ומספק לגולש את המידע שהוא חיפש ולא פחות חשוב יניע את הגולש לפנות אליכם.
  • מנועי חיפוש – מנועי החיפוש המובילים מציעים לכם להופיע חינם בתוצאות זה המקור המוביל בתנועה לאתרים. למנועי החיפוש שראשם גוגל, יש פרמטרים מסוימים שקובעים את דירוג האתר שלכם בתוצאות חיפוש. השקיעו למידה כיצד לשפר את האתר שלכם כך שיופיע בתוצאות החיפוש במקומות גבוהים. תמידד עומדת לרשותכם האפשרות לשכור שירותי קידום אתרים (נושא שקרוב לליבי) שאין ספק יעשו עבודה טובה יותר מאשר תנסו לעשות זאת לבד אך בכל זאת אני מציע שתשקיעו קצת זמן למידה ולימדו את הבסיס של הדברים כך שאולי מנועי החיפוש יציגו את האתר שלכם בתוצאות שלהם. כאן הדגש הוא על איכות האתר שלכם והתכנים שבו.
    טווח המחירים בתחום זה משתנות בהתאם לתחום העיסוק של האתר שלכם. המחיר בממוצע בתחום עומד על 2500 ₪ לחודש לפני מע”מ אך אם תחום עיסוקק שלכם תחרותי יתכן והעלות גבוהה בהרבה. אך קחו בחשבון שקידום ניתן לבצע בכל תקציב ומה שקובע זה אילו ביטויים תקדמו.
    קידום אתרים עורך זמן וצפי לתוצאות והתקדמות ממשית משתנה בין התחומים, סביר להניח שלאחר 3 חודשי פעילות קידומית יחלו גם הפניות מהאתר שלכם.
    בקידום אתרים החוזים הם בדרך כלל לתקופות של 66 חודשים לפחות.
  • מדיה חברתית – אחד הנושאים החמים בימים אלו הוא השיווק באמצעות המדיה החברתית.
    ניהול והקמה של פרופיל עסקי וחשיפתו לקהל הרחב באמצעות הרחבת מעגלי החברים ברשת. ( מתאים בעיקר לפייסבוק וכרגע גם לגוגל +)
    גם רשתות כמו קפה דמרקר מאפשרות לכם לנהל פרופיל שיכלול בלוג מקצועי.
    ניהול של פרופיל במדיה חברתית דורש מכן לא מעט השקעה, קצת לעצב את הדף ולאסוף אוהדים לדף כאלה שבאמת ירצו להקשיב ולעקוב אחר המידע שאתםם רוצים לשתף.
    זה לא המקום להיות שיווקים מדי, קצת נמאס לאנשים שאומרים להם תקנו…. תקנו…
    זה המקום לתת מידע שימושי לקהל האוהדים שלכם בדף.
    המידע אמור למשוך אותם לקבל את המידע המלא באתר שלכם.
    נניח שאתם בעלי מקצוע בתחום האוכל זה בדיוק המקום לתת מתכון מנצח שאותו יוכלו לראות באתר שלכם.
    כך תגדילו את תנועת הגולשים הרלוונטית לאתר שלכם שעוסק באוכל ומתכונים.
    חשוב במיוחד להשקיע לגייס אוהדים שהתחום באמת מעניין אותם ולא לקצר דרך ולקנות מאה אלף לייקים בפייסבוק שרובם לא דוברי עברית בכלל!!
    במידה ותפעילו את הפרופיל באופן שוטף ועקבי ותעבירו מידע איכותי שאנשים יכלו לשתף במידע שלכם את החברים שלהם וכך תיווצר הויראליות.
    העניין מצריך השקעה והמון סבלנות.
    צפי לפניות ראשונות תוך 3-4 חודשים מהיום שהתחלתם.
    במידה ותעשו זאת בסבלנות ותשקיעו בתכנים שאותם תשתפו תצליחו.
    ניתן לשכור שירותי הקמה וניהול של פרופיל עסקי טווח מחירים יכול לנוע החל מ 1000 ₪ לחודש עד 3000 ₪ לפרופיל לעסק קטן.
    חשוב ביותר יש מגוון רחב מאוד של רשתות חברתיות וחשוב לבדוק ולחפש רשת חברתית מתאימה לשירות אותו אתם מציעים.
  • פורומים – הרבה לפני המדיה החברתית צצו פורומים על כל נושא בעולם.
    משם החלה המהפכה של שיתוף ודיאלוגים ברשת.
    פורום הוא כלי נהדר לחשוף את המקצועיות שלכם לציבור גולשים שמחפש תשובות.
    חפשו פורומים פעילים בתחום העיסוק שלכם והפכו לחברים פעילים הפורומים הרלוונטיים.
    בפורומים אל תהיו שיווקים ענו לגולשים על שאלות מקצועיות הפגינו את הידע המקצועי שלכם. נסו לא ליכנס לעימותים עם חברי הפורום.
    למרות שדיון סוער שבו הוכחתם את הידע המקצועי שלכם יכול לתרום רבות למיתוג שלכם בתחום באינטרנט.
    במידה וניתן מצאו פורום שאותו תוכלו לנהל, ניהול של פורום דורש זמן והשקעה ולכן תשקלו האם אתם בנויים לכך במידה ולא תהיו פעילים כחברים בפורום.
    הדרך למשוך את הגולשים לאתר שלכם באמצעות פורום מאוד פשוטה והדברים קוראים מעצמם.
    בכל פורום יש דף פרופיל לכל חבר ששם תוכלו למלא את הפרטי גישה וכתובת האתר שלכם, מרבית הפרומים גם מאפשרים שבסוף כל הודעה שלכם תהיהה לכם חתימה הכוללת איזה סלוגן שלכם עם קישור לאתר הבית שלכם.
    קשה להאריך כמה זמן ייקח  עד שיתחילו להגיע פניות מפורום זה משתנה בין התחומים השונים אך זאת השקעה לטווח ארוך.
    ניתן לשכור שירות מקצועי של השתתפות פעילה בפורומים וניהול פרופילים.
    העלות משתנה בהתאם לתחום הפעילות.
  • בלוג מקצועי – ניהול של בלוג מקצועי במקביל לאתר שלכם או כחלק מהאתר שלכם יכול לתרום רבות בתהליך שיווק באינטרנט, בלוג זה המקום לאפשר לציבור הגולשים להיות שותף פעיל בתכנים ומקום נהדר לשאול שאלות.
    למה לנהל בלוג במקביל לאתר?
    בלוג מאפשר לכם את החופש וזה המקום להיות פחות רציניים ופחות שיווקים.
    לפתח לעצמכם קהילה של עוקבים אחר הבלוג.
    להיות בלוגר זאת עבודה קשה.
    קהל העוקבים אחר הבלוג שלכם יאבדו עניין אם התוכן שלכם לא יהיה איכותי וכזה שבאמת תורם להם משהו.
    בלגור צריך לשתף את ציבור הגולשים שלו ולעניין אותם.
    את הבלוג שי לעדכן לעיתים דחופות לעורר עניין.
    תרבות הבלוגים החלה לאחר הפורמים ולפני המדיה החברתית אך עדיין יש קהל גולשים גדול שעוקב ומשתתף פעיל בבלוגים.
    עצם העובדה שאתם קוראים שורות אילו מלמדות שהגעתם לבלוג שלי :).
    גם כאן ניתן לשכור שירות של ניהול בלוג העלויות משתנות בהתאם הנושא ובאילו תכנים יעלו לבלוג.
  • אינדקסים – קיימים עשרות אינדקסים המאפשרים פרסום שורה בחינם, חירשו את האינטרנט והירשמו לכמה שיותר אינדקסים גם אם כל אינדקס שכזה יפנה גולש בחודש לאתר שלכם מדובר על עשרות גולשים שבסופו של דבר יחשפו לאתר שלכם.
    כלל חשוב השקיעו מחשבה איך להציג את העסק שלכם באינדקסים.
    אחת הטעויות היא שלא משקיעים בתוכן שיוצג לגולש באינדקס.
    חשוב ביותר להשקיע בתוכן הזה מאחר והגולש שיבצע חיפוש באינדקס יקבל בתוצאות אתכם ועוד כמה נותני שירות דומה.
    תהיו שונים והשקיעו.
    ישנן חברות שמספקות את השירות של רישום לאינדקסים לא ידוע לי העלות.
  • וידאו – מאז מהפכת יוטיוב הרבה יותר קל להציג ולחשוף את עצמכם באמצעות וידאו, המחקרים מצביעים על כך שבשנים הקרובות האינטרנט יעבור מהפך בתחום הזה וגם כיום יש עלייה חדה במספרי הגולשים שיעדיפו לצפות בסרטון קצר מאשר לקרוא תוכן.
    צלמו סרטון וידאו או יצרו מצגת וידאו מעניינת שתוצג באתר שלכם ובכל ערוצי המדיה השונים. כשאר אתם מעלים סרטון רשת הוא לא חייב להיות מצולםם באולפן וערוך מקצועית זה לא אמור להיות פרסומות. ספקו מידע מועיל .
    לדוגמה אתם אינסטלאטורים צלמו סרטון הדרכה קצר והראו כיצד לפתוח סתימה בכיור זה יכול להיות יעיל אחרי שגולשים יראו במה זה כרוך יכול להיותת שיעדיפו לפנות לאיש מקצוע.
    השיווק בוידיאו נהיה מתוחכם במידה והסרטון שלכם יהיה משעשע הוא ייהנה מהפצה ויראלית של גולשים התוצאה היא חשיפה למאות גולשים חדשים.
    עלות הפקה סרטון מקצועי תנוע בין 5000 ₪ עד אין סוף.
    וידאו בתוצאות החיפוש:

    שיווק באינטרנט

    וידאו משולב בתוצאות החיפוש על הביטוי עוגת שמרים

  • מייל – השימוש במייל מתחלק לכמה חלקים:
    חתימה במייל – יש לכם מייל שבו אתם משתמשים באופן שוטף צרו חתימה במייל שתציג מי אתם ותשמש ככרטיס ביקור שלכם.
    חתימה במייל היא כלי נהדר לחשיפה ויראלית שלכם.
    דוגמה קלאסית היא השימוש המייל העסקי בחיי היום יום וכך גם מי שלא יודע מה אתם עושים מקבל את התשובה בחתימה במייל.
    כך קרה עם הודעה במייל שנשלחה לכל ההורים מבית ספר עניתי לכולם ובירכתי אותם לשנה החדשה כמובן שהחתימה מופיע במייל שעה לאחר מכן קיבלתיי מייל מאחד ההורים בדיוק מחפש את השירות שאני מציע.
    ניוזלטר – אפשרות נוספת לשימוש במייל היא לצורך ניוזלטר.
    ראשית החוק מחייב שאנשים יבקשו לקבל עדכונים במייל מכם ויש צורך לאסוף אנשים למאגר המשתמשים בניוזלטר.
    זהו תהליך ארוך אך יעיל במיוחד להחזיר גולשים לאתר ולהודיע להם על התכנים החדשים באתר, מבצעים וכ”ד.
    אך שוב זאת גם כאן יש עבודה והתחייבות מסוימת.
    במידה והחלטתם להפעיל ניוזלטר צריכה להיות עקביות בנושא אתם לא יכולים להוציא מכתב מתי שבא לכם.
    צריכה להיות עקביות במועדי הפצה של הניוזלטר זה יכול להיות אחת לחודש.
    עליכם לאסוף את החומרים ולעצב את הדף כך שבאמת יראה מקצועי.
    ניוזלטר מתאים לאתרים שיש להם מה לעדכן באופן שוטף.
    מתאים מאוד לחנויות ולעסקים שיכולים להציע מבצעים, מתאים מאוד לפורטלים מקצועיים שקצב עדכון התכנים באתר גדול ועקבי.
    לאתר תדמיתי קטן ניוזלטר פחות יעיל אך המטרה שגם האתר התדמיתי הקטן יהפוך לאתר גדול ומקיף בתחומו. ישנן חברות המציעות לכם פלטפורמה לכתיבתת ניוזלטר ואיסוף כתובת המייל העלויות משתנות בין חברה לחברה.

    שיווק באינטרנט

    כך נראית החתימה שלי במייל, כלי מאוד שימושי

     

  • תמונות – מקור תנועה לאתר הוא גוגל תמונות, במידה ובאתר שלכם יש תמונות גוגל תמונות יסרוק ויאנדקס את התמונות בגוגל תמונות.
    תמונות אלו גם מוצגות לעיתים בתוצאות החיפוש בגוגל מה שיכול להזרים תנועת גולשים לאתר.
    חשוב כדאי להקל על גוגל לזהות את התמונה להציב על התמונה TITLE ולתת לתמונה שם בעל משמעות כשמעלים אותה לאתר.
    כך יהיה קל יותר לגוגל לזהות את התמונה ולאנדקס אותה נכון.

    שילוב של תמונות בתוצאות החיפוש

     

  • RSS – Really Simple Syndication ערוץ RSS לאתר זהו קובץ XML המציג את העדכונים האחרונים באתר.
    לגולש יש את האפשרות לבחור לעקוב אחר הערוץ של האתר ובכל פעם שיש עדכון באתר הוא מקבל הודעה על כך בדפדפן שלו עם תקציר המידע החדש.
    כך הוא ידע האם להיכנס לאתר ולהמשיך לקרוא את התוכן החדש.
    ברוב האתרים אין ערוץ RSS זה נפוץ בעיקר באתרי חדשות או בבלוגים.
    זהו אפיק נוסף לתהליך השיווק.
    על מנת שגם לאתר שלכם יהיה ערוץ RSS יש צורך בהתערבות של מתכנת.
    רוב המערכות ניהול תוכן שמבוססות על קוד פתוח מאפשרות כיום ערוץ כזה בקלות.
  • מאמרים ויחסי ציבור – במידה וניחנתם בכישרון כתיבה (מה שאני לא) צרו שיתופי פעולה עם אתרים גדולים וכתבו אליהם תוכן מקצועי ולא שיווקי.
    בקרדיט תבקשו שיהיה שמכם וכתובת האתר שלכם.
    כתבה אחת ב YNET יכולה להזרים הרבה מאוד גולשים לאתר שלכם.
    אפשרות נוספת ישנם לא מעט אתרי מאמרים המאפשרים לכם לפרסם מאמר מקצועי בחינם אתרים אלו מקבלים חשיפה טובה במנועי החיפוש מה שיחשוף אתת המאמר שלכם לציבור הגולשים.
    בגוף המאמר שלבו קישור לאתר שלכם על מנת שגולשים יוכלו לזרום לאתר.
  • שיתופי פעולה – אחד הכלים החזקים שיש ברשת האינטרנט.
    שיתוף פעולה עם אתר אחר יכולה להיות בכמה מישורים.
    – החלפת קישורים בין האתרים למטרת חשיפה הדדית.(בלי קשר לקישורים לקידום אתרים)
    – החלפת באנרים כל אתר יציב באנר של האתר האחר ללא עלות.
    – החלפת מאמרים כל אתר יציג תכנים עבור האתר השני במטרה לחשוף את הגולשים לידע מקצועי נוסף מתאים במיוחד למי שיש נושא משותף.
    יש עוד אלף שיטות לשיתופי פעולה טובים בין אתרים.

כלים שעולים כסף:

  • תוכניות שותפים – תוכנית שותפים מאפשרת לכם להציע עמלה עבור פעולה שתבוצע באתר שלכם. במידה ואתם יכולים להציע גמול כספי עבור רכישה באתר שלכם או פנייה, כדאי לכם להצטרף לאחת מתוכניות השותפים הגדולות הקיימות בארץ.
    נניח ואתם יכולים לשלם עמלה על כל פנייה שתגיע לאתר שלכם באמצעות אתר אחר.
    באמצעות תוכנית שותפים תוכלו להופיע במגוון רחב מאוד של אתרים שלמען המעלה שהצעתם לשלם ישווקו עבורכם את השירות המוצע.
    וזה ממש על קצה המזלג תוכניות שותפים הם נושא מורכב וחשוב לתמחר נכון כמה אתם מוכנים לשלם לפנייה מהאתר. זה צריך להיות משתלם.
    ניתן כמובן לשכור חברה שתקים עבורכם תוכנית שותפים יעילה.
  • PPC – שירות של גוגל וקיים גם בפייסבוק pay per click  שיטת תשלום שמאפשרת לכם שליטה מלאה על תקציב הפרסום שלכם באינטרנט.
    אתם מחליטים כמה אתם מוכנים לשלם עבור הקלקה על הפרסומת שלכם וכמה אתם מוכנים להשקיע בכל יום. השיטה עובדת על פי שיטת המכרז מי שמוכןן לשלם יותר יופיע יותר גבוהה ויותר פעמים במהלך היום.
    אלה אותם פרסומות לצד התוצאות חיפוש בגוגל או בשותפי הפרסום של גוגל (ראו צד שמאל בבלוג).
    כל אחד יכול לפתוח חשבון בגוגל אדוורדס ולהקים לעצמו קמפיין פעיל שיחל לקבל חשיפה לציבור הגולשים תוך כמה דקות.
    מומלץ בחום לשכור שירות מקצועי של ניהול קמפיין מאחר ובנייה נכונה וניהול נכון יחסו לכם המון כסף בקמפיין.
    עלויות ניהול קמפיין נעות בין כמה מאות שקלים לחודש או על בסיס אחוזים מהתקציב שמשולם לגוגל בטווח 15%-20% משווי התקציב.
    אין תקציב מנמלי כדאי להפעיל קמפיין.
    אך חשוב להבין שלכל מילה בשפה העברית (ובכל שפה בעולם) יש מחיר להקלקה על אותה המילה.
    ישנן תחומים שהקלקה יכולה לעלות כמה עשרות שקלים וישנן מילים שהעלות הקלקה עדיין בעשרות אגורות להקלקה.
    לעסקים קטנים מומלץ לבחון אפשרות זאת בניהול נכון והופעה בימים החשובים בשבוע יש אפשרות לייצר עסקים מהרשת.

כך מוצגות התוצאות הממומנות בגוגל

  • שטחי פרסום – קניית מדיה פרסומית באתרים מובילים.
    עלויות מאוד גבוהות ולא מתאים לעסקים קטנים.
    אחת הבעיות שלי עם נושא הבאנרים היא העובדה שאני באופן אישי לא מקליק עליהם.
    קמפיין באנרים באתרים מובילים יכול לנוע בכמה אלפי שקלים עד לכדי מאות אלפי שקלים.
  • OFFLINE – אסור לשכוח שגם אתר אינטרנט יכול לקבל תנועה טוב ואיכותית מחוץ לאינטרנט, ראו מקרה יד 2 ששינתה את הרגלי הצריכה שלנו בכל מה שקשור ליד שנייה.
    הם גם היו הראשונים שפרצו את המחסום והשתמשו בפרסומת בטלוויזיה על מנת לקבל תנועת גולשים למתג את עצמם.
    מחוץ לרשת ציינו את כתובת האתר בכרטיסי ביקור, פרסומים שונים.
    חישבו יצרתי כיצד להזרים תנועת גולשים מחוץ לאינטרנט.

מקווה שהמאמר יעזור לכם למצוא דרכים יצירתיות לפתח את העסק שלכם באינטרנט.
שיווק באינטרנט שונה לגמרי משיווק של עסק ב offline .
דגש חשוב שיווק באינטרנט מצליח סבלנות אין קיצורי דרך.
ולא פעם זה מצירך למידה ויצירתיות
לאורך הזמן נעדכן בכלים חדשים שקיימים
יתכן וישנן שיטות שלא צויינו במאמר הזה.
אתם מוזמנים לציין זאת בתגובות שלכם וכך ניצור את המדריך השלם

שיווק באינטרנט זאת עבודה ארוכה שבסופה האתר שלכם ייצר עבורכם עסקים.