האם קידום אתרים זה מדע מדויק

בעקבות דיונים עם קולגות בנושא, עלה לי הרעיון לכתוב מאמר בעניין.

תודה לגלעד אלעזר.

באחד הדיונים הסוערים בין מקדמי אתרים עלו מספר שאלות על המקצוע של קידום אתרים, שלא מוכר לכולם.

והשאלה העיקרית: האם קידום אתרים הינו מדע מדויק?
אז ננסה לענות על השאלה הזאת.

אני אישית, לא הייתי קורא לזה מדע מדויק, מאחר ותחום זה כולל לא מעט גווני אפור (לא, לא התכוונתי לקידום אפור,שחור וכ"ד), אך בהחלט יש לנו כלים ושיטות ידועות. במידה והתקיימו כל הדברים, האתר שלכם יתקדם בתוצאות של גוגל. כמובן שהדבר תלוי גם בביצועי המתחרים שלכם ובמידת התחרות של תחום העיסוק שלכם.
על כל השיטות והכלים הידועים,  תמצאו מידע מכאן ועד הודעה החדשה בשלל האתרים, בלוגים, פורומים בתחום. אין צורך שאזכיר אותם כאן.

אז היכן הבעיה?

יש כמה גישות לקידום אתרים. כשאני אומר "כמה", אני מתכוון ללא מעט, מאחר וכל יום אני שומע על דעה אחרת.
כל השיטות מתבססות על אותם עקרונות: תוכן, מבנה אתר, קישורים וכ"ד…
אך פה מגיע ההבדל.

ההבדלים, הם בעיקר בין שיטות עבודת קידום אתרים.

ישנם יתרונות וחסרונות בכל השיטות השונות.

לשיטת הקידום המבוססת על תכני האתר ,איכות האתר ומשלבת עבודת קישורים (השיטה הנכונה לדעתי), יש חסרון שמתבטא בזמן ארוך יותר של הגעה לתוצאות מאשר בשיטה השנייה, אך ישנם יתרונות משמעותיים. ברגע שאתר קודם, הוא מגיע לתוצאות המבוקשות, יחס ההמרה באתר משתפר, וגם לאחר הפסקת עבודת קידום, דפי האתר ממשיכים להחזיק במיקומים מקודמים בגוגל לזמן ממושך יותר.

לשיטה השנייה, המסתמכת על כמות גדולה של קישורים בזמן קצר באמצעות תוכנות, בוטים, או קנייה של קישורים, יש יתרון. לרוב אתר יתקדם מהר, אך קיים חיסרון משמעותי מאוד. האתר יכול להיענש על ידי גוגל עד רמת המחיקה מהאינדקס או הזזה לדף 14 לדוגמא.

לאחרונה, טיפלנו במספר פניות של בעלי אתרים שהאתרים שלהם קודמו בשיטת הקישורים.
התלונות של בעלי האתרים:

למה זה המצב?
לאתרים אלו בוצע עבודת קישורים ע"י תוכנה אוטומטית שמריצה תגובות בבלוגים ברחבי העולם. לפעמים מדובר על מספרים מטורפים של 5,000 תגובות כאלו.
הפצצת קישורים כל כך מסיבית, היא סיבה להענשה. לנו אין כל יכולת להסיר את התגובות הללו ממקומם.
לפעמים תגובות אלו מופיעות באתרים "שליליים", העוסקים בתחומים בעיתיים שלא היינו רוצים קישורים משם, כי זה פוגע באתר .

אחת הדרכים לתקן זאת ביעילות, היא להחליף את האתר ולהישאר על אותו דומיין, בתנאי שהקישורים לא בוצעו לדף הבית של האתר.
במידה והקישורים הם לדפים פנימיים, אנו משנים את כתובת הדפים על מנת ל"שבור" את הקישורים שמפנים לאתר.
במידה והקישורים בוצעו על כתובת דף הבית, יש כמה אפשרויות לתיקון.
הראשונה שבהן, היא החלפת הדומיין והאתר – בעייתי לחלק מהגופים העסקיים לאחר בניית מיתוג ופרסום שם הדומיין. ביצוע פעולה זאת, מאפסת כל עבודה שנעשתה מקודם ומשמעות הדבר היא התחלת עבודה מאפס.
אפשרות שנייה, היא לחכות עד שהשפעת הקישורים אלו תרד.

חשוב לציין שלא ברור כמה זמן זה יכול לקחת…

אפשרות נוספת שנבדק, האם אפשר לחזק את האתר כך, שפעולות שנבצע יסירו את הענישה על האתר בעקבות הקידום הבעייתי.

חשוב לציין שההחלטה היא לא בידיים שלנו אלה בידי הלקוח.

חשוב לי לציין,  וחשוב עוד יותר שאתם הלקוחות,  תבדקו טוב באיזו דרך חברת קידום פועלת לפני שאתם רצים לסגור.
במידה והמקדם אומר לכם שהקידום הוא:

כל ההבטחות ופעולות מסוג אלו אמורות לומר לכם שמשהו לא ממש "כשר" יקרה לאתר שלכם.
תשקלו טוב אם שווה לכם להסתכן בתמורה לחודש, חודשיים או שלושה שתהיו בדף ראשון עד שהעונש מגיע.

לסיכום העניין:
קידום אתרים הוא לא מדע מדויק, אבל בהחלט יש דרך נכונה לעשות קידום לאתר תוך חשיבה הוליסטית = שלמה על התהליך תוך התמקדות בטיב האתר ותכניו.
ויש דרך לא נכונה לעשות זאת בראייה צרה לטווח קצר בלבד.

בהצלחה

קטגוריות: קידום אתרים
עמית מלכי :עמית מלכי מייסד ובעלים של גביש פתרונות אינטרנט המספק שירותי שיווק באינטרנט מאז 2006. עמית עוסק בהדרכת התחום במגוון קורסים שונים.