X

כך תקדמו אתרים גם ב-2014

מאת: עמית אדלר

ברור שהנושא הזה כבר נסחט מכל הכיוונים, אבל דווקא לקראת סיום 2013 פרסם Search Engine Land סקירה מורחבת אודות גורמי הדירוג בגוגל. הסקירה נחלקת לשלושה חלקים: הראשון עוסק באלגוריתם יונק הדבש, השני בגורמי On-page והאחרון בגורמי Off-page.

לכאורה אין חדש תחת השמש; אבל מרגע שכותב הסקירה – טום שמיץ – צולל לעובי הקורה, דברים מעניינים מתגלים. יש לציין שהמאמר הנוכחי הוא תרגום ערוך ומקוצר של הדברים, שעליהם הוספתי עוד מידע ממקורות נוספים.

חלק 1 – יונק הדבש והשלכותיו על שיווק באינטרנט

למרות שלכאורה יש לנו מקורות מידע רבים (ואולי אפילו רבים מדי) אודות גוגל, כל מה שקורה בין הקלדת השאילתה לבין קבלת התוצאה – הוא עדיין בגדר קופסה שחורה.

אומנם גוגל מיידעת אותנו מדי פעם בפעם בשינויים כאלה ואחרים, אבל יש לזכור שנציגיה פועלים בהתאם לאינטרסים שלה בלבד (שכיום כבר מנוהלים לפי תוכנית "גם אם תשאל – לא נגלה"). על כך נוסיף תהליכים כגון ניסוי וטעייה לצד הכרת המתאמים הסטטיסטיים השונים, והרי לנו כמות נכבדת של נתונים.

ואז הגיע עדכון האלגוריתם הגדול ביותר שידעה גוגל מאז קיומה. ואף אחד לא הרגיש בו.

במשך חודש ימים התעופף יונק הדבש בין האתרים, ואפילו מדד MOZ Rank לא גילה את משק-כנפיו. אחת הסיבות העיקריות לכך היא שהשפעתו של יונק הדבש היא בעיקר על ביטויי זנב ארוך. מכיוון שהם דלי-תחרות ודלי-נפח-חיפוש, קל מאוד לבצע בהם שינויים לא מורגשים. אך מכיוון שבה-בעת הם מהווים גם את חלק הארי בטראפיק המגיע לכל אתר, השפעתם מחלחלת עמוק.

אם עד היום גוגל התאים מילים בודדות לאלו הקיימות במסמכי אינטרנט, הרי שיונק הדבש מאפשר לו לבצע התאמה בין משמעותם של ביטויים לרעיונות שונים. מעבר לכך, טוען שמיץ, התשתית החדשה של האלגוריתם תאפשר לגוגל לבצע שינויים במהירות גדולה יותר מבעבר (מה שהתאפשר במידה פחותה יותר עם התשתית הטכנולוגית הישנה). לכן אל תתפלאו אם בקרוב נעמוד מול שטף גדול יותר של שינויים.

מה משמעותו של יונק הדבש מבחינת קידום אתרים?

פשוט מאוד – תוכן וסמכות.

כאשר אתם יוצרים תוכן לאתרים, הישענו גם על מחקר מילים אבל לא פחות על הצורה בה אנשים חושבים. במקום לכתוב רק "עמית – קידום אתרים", כתבו גם "שירותי קידום אתרים אונליין בחברת עמית". יותר מדי מקדמים משתמשים במילות מפתח קצרות במקום בביטויים ארוכים; תנו לעצמכם יותר חופש בבחירת הביטויים המופיעים בכל עמוד וההקשרים השונים ביניהם. כתבו טבעי.

ודאו שכל פיסת תוכן שאתם מייצרים תהיה ממוקדת בנושא מסוים, מבלי לחזור על אותם דברים שכבר קיימים באתר. שמיץ טוען שאם תכתבו על אותו נושא מחמש זוויות, ותוציאו מכולם קישור לעמוד שאותו אתם רוצים לדרג – אתם מסתכנים בכך שגוגל לא יבין מי העמוד הרלוונטי לנושא הנדון.

לדוגמה: אם יש לכם קטגוריית-על בשם "ניהול פרויקטים", אל תוסיפו תחתה עמודים בסגנון "ניהול פרויקטים מאלף עד תו" או "כל מה שרציתם לדעת על ניהול פרויקטים". מאמרים מומלצים תחת הקטגוריה הזו יכולים להיות "כללים בסיסיים לניהול פרויקטים יעיל", או "תרשים זרימה לניהול יעיל של פרויקטים". זה אולי נשמע מובן מאליו, אבל עד היום ניתן לראות אתרים שמכילים תכנים מהסוג השגוי (בעיקר ברשת הישראלית).

צרו תוכן בהתאם לאסטרטגיית 4 הפינות:

עסקים וארגונים אולי יצטרכו אסטרטגיה של 5 או 6 נקודות, ולא יסתפקו רק ב-4 המוצגות כאן. התאימו את תוכנית התוכן לארגון שלכם. הפינה השמאלית התחתונה – הרחבת הידע – היא נקודה שרבים מהאתרים חוטאים בה. ראו בעצמכם גורם שמטרתו היא גם לספק ערך מוסף מעבר לשירות או למוצר שאתם מציעים, בדמות מאמרי-עומק מעניינים ורלוונטיים לתחומכם.

כאשר מדובר ביצירת סמכות, קישורים עדיין ניצבים בראש הפירמידה. אומנם רבים – ובהם גם נציגי גוגל – מדברים על השפעתם של סיגנלים חברתיים; אך בפועל אותם סיגנלים עדיין לא משתווים לכוחם של קישורים. המדיה החברתית חשובה מאין כמותה, ובעיקר כמקור לא-אכזב של טראפיק ושל יצירת סיגנלים של מותג. אך אל תטעו להחליף את הקישורים הנכנסים במדיה החברתית לבדה.

בעוד שמדיה חברתית משמעה בניית קהל, בניית יחסי גומלין משמעה בניית קישורים. ציוצים ולייקים הם לא תחליף לקישורים אורגניים, ומרבית הגולשים במדיה החברתית אינם יכולים להיקרא "בעלי סמכות" (Publishers) בתחום כזה או אחר (מה שכן ניתן להגיד על אתר או על כותב כזה או אחר).

מאז 2009 גוגל מעדיפה מותגים, ויודעת לזהות טרנדים שבאים והולכים. אם שם המותג שלכם לא מופיע במקומות הנכונים ובתדירות הנכונה, אין לכם סיכוי ליצור את הסמכות הדרושה. כאן בדיוק נכנסת עבודת הבנייה של קישורים נכנסים.

מבנה האתר צריך להיות פשוט, בדומה לתרשים זרימה ארגוני. במרבית האתרים, רוב העמודים צריכים להימצא במרחק של לא יותר משלושה עד קליקים מעמוד הבית. רק אתרי-ענק דורשים היררכיות מורכבות יותר. כמו כן חובה לשמור על כתובות עמודים קבועות ופשוטות, רצוי קלות להבנה וללא פרמטרים מיותרים.

חלק 2 – גורמי On-page

חלק זה יעסוק בשלושה נושאים: תוכן, קוד ומבנה.

תוכן

קוד

מבנה

חלק 3 – גורמי Off-page

החלק האחרון יעסוק בארבעה נושאים: קישורים, אמינות, מדדים חברתיים ופרסונליזציה.

קישורים

חובה לשים לב גם לקישורים שעלולים להזיק לאתר. אין פה מתכון מוכן המגדיר מראש מהו קישור מזיק, אבל בגדול ניתן לומר שאם האתר שלכם מקבל יותר מדי קישורים מאותו מקור, או שהמקור עצמו ירוד מבחינת איכותו (אתר לא אמין), או שכל הקישורים הם בעלי אותו טקסט עוגן (בעיקר מילות מפתח המשמשות לקבלת מיקומים) – סביר להניח שבגוגל יעלו על זה, בין אם בצורה אלגוריתמית ובין אם בצורה ידנית. להרחבה ניתן לקרוא את ההנחיות של גוגל בנושא קישורים.

כלל אצבע לזיהוי מקורות בעייתים לקישורים – אם אתם לא מוכנים ששם העסק שלכם יופיע במקור הנדון, כנראה שהוא לא מספיק טוב. מעבר לכך ההמלצה הכללית, נכון להיום, היא להימנע מהמקורות הבאים: אינדקסים שוליים (להשתמש רק ברלוונטיים ובאיכותיים ביותר); קישורי-רוחב בפוטר ובסרגלי-צד; קישורים מפורומים לא רלוונטיים או מפרופילי-פורום. מעבר לכך יש לנקוט זהירות בשימוש בפוסטים אורחים (הכלל הוא שאפשר להשתמש באתרים כל עוד הם נראים ומתפקדים כאתרים לכל דבר, ולא כחלק מרשת אתרי תמיכה). המלצות נוספות וטיפול בעונשים ובהסרת קישורים בעייתיים – ניתן לקרוא באתר Askpavel.

אמינות

חברתי

פרסונליזציה

לסיכום

ניתן לסכם את כל גורמי הדירוג בשלושה פרמטרים עיקריים: איכות, סמכות ואמינות. יש כאלו שיגידו שקידום אתרים מת או הפך לשיווק מבוסס תוכן (Inbound Marketing), אבל בגדול הפרמטרים העיקריים תמיד היו ונשארו משיקים לבניית מותג ולשיווק מסורתי – בניית-קהל, רכישת סמכות ואמינות, ופרסום תכנים מועילים שאנשים רוצים לצרוך.

מאת: עמית אדלר, מקדם אתרים בחברת "פרומו" מבית "שיווק פשוט" www.simplem.co.il

עמית מלכי :עמית מלכי מייסד ובעלים של גביש פתרונות אינטרנט המספק שירותי שיווק באינטרנט מאז 2006. עמית עוסק בהדרכת התחום במגוון קורסים שונים.