X

עתיד המדיה על פי גוגל

באוקטובר שעבר הציגה גוגל את Google TV, ממיר המתחבר לטלוויזיות בהפרדה גבוהה התומכות בחיבור אינטרנט ומאפשר לצפות במגוון תכני וידאו הנלקחים מתוך הרשת כגון סרטונים ב – Youtube, מאגר הסרטים של Netflix, HBO וחברות מדיה מובילות נוספות. (ישנן גם טלווזיות משולבות ב – Google TV הישר מהקופסא).

נכון לרגע כתיבת שורות אלו, מכשיר ה – Google TV מדשדש לעומת מתחריו , שחלקם דאגו לחסום את הגישה ממנו לתכנים שלהם (לדוגמה, ABC ו – CBS). חמור מכך מבחינתה של גוגל, לוג'טק, אחת מהשותפות לפיתוח המוצר, הודיעה שהיא תפסיק את התמיכה בו עקב הפסדים של יותר ממאה מיליון דולר. גם סוני, השותפה השנייה לפיתוח, חתכה את מחיר הטלוויזיות המשולבות ב – Google TV מתוצרתה.

ולמרות המצב הלא מאוד מזהיר, מעניין לראות כיצד יכול היה Google TV להשפיע על עולם ה – SEO : בראש ובראשונה, כל אתר אינטרנט שרוצה לספק תצוגה אופטימאלית, צריך להשתמש בתצוגה מותאמת של האתר ולעיתים לבצע הפניות 302 כדי שהאתר יוצג כראוי.

החדשות הטובות יותר הן שהחיפוש בתוך Google TV  פועל באופן דומה לחיפוש הרגיל של Google ולכן אפשר להשתמש באותן שיטות קידום בהן נהגנו להשתמש עד כה. הדבר היחיד שיש לשים עליו דגש הוא שקטעי הוידאו באתר צריכים להתאנדקס, ומומלץ לעשות זאת באמצעות מפת אתר לוידאו.

החזון הגדול יותר – שליטה בתכנים

אם מסתכלים על התמונה הגדולה, אין ספק שפרויקט Google TV ואפילו פרויקט Google Music, חנות המוזיקה הוירטואלית החדשה של גוגל, שניהם מסמלים את הניסיון של גוגל לשלוט לא רק בתוצאות החיפוש ברשת, אלא גם בתכנים עצמם.

תארו לעצמכם מצב בו חיפוש של סרט קולנוע או סדרת טלוויזיה כמו "אבודים", היה מוביל אתכם לא לעמוד הרשמי של ABC (אתם מוזמנים לבדוק), אלא לעמוד מיוחד של גוגל בו הייתם מקבלים את רשימת כל ספקי התוכן העובדים בשיתוף עם גוגל ומציגים את הפרקים האחרונים בסדרה? במצב זה, גוגל הייתה יכול לגרוף רווחים נאים מעמלות שונות או אפילו להציג את התכנים בחינם תמורת צפייה בפרסומות Adwords. נשמע בדיוני? זהו בדיוק מה שמאפשר כרגע שרות Youtube Rentals  הזמין בארה"ב :

אבל רגע, מה עם ניטרליות החיפוש?

 בשלב זה , חלקכם בוודאי מזדעקים ושואלים מה עם ניטרליות החיפוש? וובכן – גוגל אמנם מקפידה להציג את התוצאות האורגניות באופן נייטרלי, אבל לעיתים לא מהססת לשלב בתוצאות החיפוש גם דפים המכילים מידע מרוכז שנאסף על ידה, בשילוב פרסומות כמובן…

עשו ניסוי פשוט – היכנסו ל – Google.com, בחרו בחיפוש קניות (Shopping) והקלידו T-Shirt. מיד יעלה לפניכם מבחר של חולצות, אך אתם עדיין תהיו בתוך מנוע החיפוש, ובתחתית המסך תוכלו לראות פרסומת ממונת של Adwords :

דוגמה נוספת, כאשר מחפשים עסקים מקומיים, לעיתים מתקבלות תוצאות חיפוש מתוך שרות Google Places, אותו שרות שעוזר לגולשים למצוא עסקים מקומיים. בעמודים אלו אין עדיין פרסומות, אך הם בהחלט עמודים אותם מפיקה גוגל.

אם כך, קל לראות שמצב בו גוגל בונה עמודים ייעודים לתכני מדיה גם במנוע החיפוש הרגיל שלה אינו מצב בלתי אפשרי. סביר להניח שמקדמי אתרים העוסקים בנישות אלו היו סופגים מכה משמעותית והיו צריכים גם כן להמציא את עצמם מחדש על מנת לא לאבד את הנראות שלהם בתוצאות החיפוש. עם ההשקה החדשה יחסית של Google Music אותה הזכרנו בתחילת המאמר, אין ספק שגוגל עוד לא אמרה את המילה האחרונה בתחום והיא לא מתכוונת לוותר בקלות על השוק התוסס הזה.

עמית מלכי :עמית מלכי מייסד ובעלים של גביש פתרונות אינטרנט המספק שירותי שיווק באינטרנט מאז 2006. עמית עוסק בהדרכת התחום במגוון קורסים שונים.