X

תוכן הוא המלך אבל קישורים הם המלכה

מאת: עמית אדלר,

ראשיתו של המאמר הזה באותו דיון ישן-נושן בקהילת ה-SEO: "איך אתר של 20 עמודים, תוכן זוועתי וצפיפות מילות מפתח קיצונית, מצליח לעלות למיקומים כאלה גבוהים בגוגל". שאלה נאה בהחלט.

מעל 200 פרמטרים דרושים לגוגל כדי לאבחן אתר איכותי וסמכותי, ובכל זאת מישהו תמיד מצליח לעבוד על האלגוריתם. בעיקר בישראל, בה עדיין הכול פרוץ, אבל גם בחו"ל מדי פעם בפעם. פוסט מענייןבבלוג של MajesticSEO, מתאר שני אתרים שהצליחו להתברג גבוה בביטויים תחרותיים תוך כמה ימים, וכל זה הודות להפצצת קישורים מסיבית.

מקדמי אתרים זועמים בחו"ל דיווחו על שני האתרים הסוררים, והם הוסרו מהאינדקס בצורה ידנית. מעניין כמה זמן הם היו יכולים להישאר שם, אלמלא דיווחו עליהם (ניסוי שווה בהחלט). כנראה שימי ה-Google Bomb לא נעלמו; הם פשוט לובשים צורה קצת אחרת.

אומנם כל זה קורה לתקופות קצרות בדרך כלל, מכיוון שאחרי מספר חודשים האלגוריתם או אנשי-גוגל עולים על התכסיסים הללו; אבל הנקודה היא שהם עדיין עובדים. בונים אתר שמיועד לגרוף לידים וכסף, מפציצים בקישורים ועוברים לבניית האתר הבא בתור, כאשר הראשון נמחק מהאינדקס. שיטת עבודה מצוינת, כאשר לא צריך לדאוג למיתוג של עסק או חברה, שעומדים מאחורי האתר.

ככל שחולף הזמן, כך מתבהר ומסתבר ש-SEO איכותי חייב לשלב רכיבים נוספים בתמונה; כאלה שמשיקים לעולמות הקונבנציונליים של הפרסום והיחצנות: יצירתיות בשיווק העסק והאתר, מיתוג, שימוש באפיקים מקבילים לקידום (דיוור אלקטרוני, פרסום ממומן) ועוד.

בקידום, כמו בפרסום, שם המשחק הוא הטווח הארוך. בדיוק כפי שהמכולת בפינה כנראה לא תקבל יותר לקוחות מרשת מזון מפורסמת, כך אתר / עסק שנולדו היום – לא יכולים לצפות לעקוף את כולם בסיבוב התוצאות. כל עוד יש עסק או חברה מאחורי האתר, קשה יותר (ולא מומלץ) לשחק את משחקי הקידום השחור. מי שמוכן להשתתף בניסוי ירוויח אולי לטווח הקצר, אבל ייאלץ להתחיל הכול מההתחלה בכל פעם מחדש.

האלגוריתם של גוגל לא מושלם ולעולם לא יהיה מושלם, מכיוון שהוא צריך להילחם בתחכום האנושי. לכל מנעול תמיד יהיה פורץ, שבסופו של דבר יצליח לפתוח אותו. תחום הקידום הופך לקשה יותר משנה לשנה, והמאמר המצוין של אנידור חקק ב-Feeder, בהחלט מציג את הבעייתיות הכרוכה בכך (בעיקר מהצד של הלקוחות, שמסתכלים רק על מיקומים, בלי לראות את תמונת הטראפיק הכוללת באתר).

ומה יש לגוגל להגיד בנושא? אדון חתולים (Cutts) התראיין אצל אריק אנג' ממש לאחרונה, והודה שקישורים הם עדיין הדרך הטובה ביותר שיש לגוגל לדירוג אתרים. הוא הוסיף שסיגנלים חברתיים, Authorship וסוגי Rich Snippets אחרים, אולי יספקו יותר מידע בעתיד. לא צריך לקרוא בין השורות כדי להבין, שכל זה עדיין לא מחליף את כוחם של קישורים.

אולי יום אחד תתממש תחזיתו של אורן שץ, וגוגל תפסיק לספור קישורים לטובת סיגנלים On-page בלבד. אבל גם היום – באמצע 2013 – לא נראה שזה המצב (לפחות עדיין לא; אין לי שום יומרה להיות נביא). כל מקור טוב לקישורים, לאינטראציה עם גולשים ולאזכורי-מותג – משפיע על מיקומים; ויהיה זה אתר איכותי, מדיה חברתית, פרסום ויראלי שעושה באז או כל אפשרות אחרת.

אז בסופו של דבר אנחנו חוזרים ללחם ולחמאה של עולם ה-SEO  – תוכן טוב וקישורים טובים. זו כל החוכמה וזו כל התורה. עד עדכון האלגוריתם הבא.

עמית מלכי :עמית מלכי מייסד ובעלים של גביש פתרונות אינטרנט המספק שירותי שיווק באינטרנט מאז 2006. עמית עוסק בהדרכת התחום במגוון קורסים שונים.