לפעמיים אנחנו שוכחים שמאחורי כל פרויקט של קידום אתרים, יש אתר אינטרנט שנועדה למטרה מסוימת. יותר מזה, בתור מקדמי אתרים שזקוקים נואשות לתוכן, יש לנו לפעמיים נטייה להוסיף עוד ועוד תכנים , מתוך מחשבה שאנחנו וגם גוגל או מנוע החיפוש האחרים, יודעים טוב יותר מכולם מה הם מחפשים ומה מעניין אותם.

למרות שיש יתרון רב בגישה קרה ועניינית שכזו, לתוכן גולשים ויצירת פעילות פנימית של הגולשים באתר יש עדיין חשיבות מכרעת לכל נושא הקידום והשיווק של אתרי אינטרנט כיום. האם אתם חושבים למשל שאתר כמו Yelp  היה מצליח להגיע לעשרות מילוני גולשים בחודש והנפקה ציבורית בלי מאגר עצום של בתי עסק שרוב רובו נוסף על ידי בעלי העסקים עצמם? אם נלך צעד קדימה, כמה מכם הגיעו לפייסבוק לאחרונה דרך מנוע חיפוש? אתר שמציג תוכן גולשים אמיתי ואותנטי תלוי פחות במנועי חיפוש או לפחות בתחרת אינסופית על מילות מפתח נבחרות. (לעיתים האמינות של האתרים האלו בעיני גוגל גורמת להם להתמקם מעל אתרים שהשקיעו רבות בקידום מילה ספציפית).

מעבר ליתרון השיווקי , תוכן גולשים אינו דורש כמעט התערבות מצד בעל האתר והוא יכול למנות מפקחים שכחלק מהתרומה שלהם לאתר, מפקחים על שאר המשתמשים, זהו למשל המצב ברוב אתרי הקהילות של השנים האחרונות ואתר כמו "תפוז" עדיין מושך אליו תנועה עצומה למרות פייסבוק ולמרות שמנהלי הפורומים בו לא מקבלים משכורת תמורת הניהול שלהם.

זה באמת כל כך קל?

אם הפוסט הזה היה פוסט שיווקי לחלוטין שמתעלם מחצי הכוס הריקה, אין ספק שהתשובה הייתה ”כן" מוחלט וחד משמעי, אבל בעולם המורכב של הרשת כיום, לא ניתן לבנות אתר מוצלח שיתבסס על תוכן גולשים מבלי למצוא צורך מוגדר שלא ניתן עליו מענה, או שהמענה שניתן לו אינו מספיק.

 ניקח לדוגמה את האתר Fiverr שהוקם על ידי יזמים ישראלים ומציע רעיון פשוט : פרסמו מה אתם מוכנים לעשות תמורת 5$, ולקוחות המעוניינים בשרות הזה , יזמינו מכם אותו דרך המערכת הפנימית של האתר. כל נותן שירותים בפייבר יכול לקבל דירוג וחוות דעת מגולשים בהתאם לרמת השירות או סיפק להם.

אם כך, פייבר עונה על שני צרכים בסיסים :

1.הרצון של עסקים קטנים או פרילנסרים להתפרסם ולצבור מוניטין ביחד עם ניסיון מעשי

2.הרצון של גולשים לקבל שירותים בזול ממקור אמין

כיום נמצא אתר פייבר בצמיחה חדה מאוד למרות שרוב רובם של הדפים הפנימיים בו כלל לא היו מותאמים עד לאחרונה ל – SEO.

פייבר - תוכן גולשים חכם

וגם זה לא תמיד מספיק…

למרבה הצער, לא מספיק לבנות אתר שיענה על צורך מסוים בצורה טובה, אלא צריך לדעת גם מה עושים המתחרים ולזכור שמה שנראה היום נורא ייחודי ומגניב, יכול להיות מיותר לחלוטין מחר בבוקר. דווקא מבחינה זו, יש לאנשי SEO יתרון מסוים מכיוון שהם כבר רגילים לעבוד בתוך סביב תחרותית יחסית.

ניקח לדוגמה אתרי תוכן לנוער שרובם הם אתרי תוכן גולשים, נוכל להבחין כי אתר כמו FXP לדוגמה, שהוא פשוט אוסף של פורומים לצעירים, לא נפגע כלל מהמעבר של הצעירים לפייסבוק, בעוד אתרים כמו שין 1, ו –  Shox שהיו אמורים להיות מעיין פייסבוק לצעירים התרסקו תוך כמה שנים. ההסבר לכך הוא פשוט : FXP נחשב תמיד לאתר שמכתיב את הטון בתחום וכמעט כל האתרים האחרים מחקים את הפורומים שנמצאים בו כבר שנים רבות. מעבר לכך, ב – FXP השכילו לזהות את הגל החברתי בזמן ושילבו את האינטגרציה עם פייסבוק בצורה אפקטיבית ביותר . כך ענו ב – FXP על הצורך של הגולשים הצעירים למצוא את האיזון בין קהילה מסודרת ומאורגנת עם מבנה היררכי נוקשה ובין החופש שמעניקה להן פייסבוק.

אתרים לצעירים

לסיכום

לסיכומו של עניין, לצד כל היתרונות הנעוצים באתרי תוכן גולשים, בשנים האחרונות קשה יותר ויותר לאתרים הללו להתחרות עם הרשתות החברתיות הגדולות מבלי להציע מודל מיוחד במינו שיכול להחזיק מים ליותר מכמה חודשים.

2 תגובות
  1. TheFuture
    TheFuture says:

    באמת רשתות חברתיות אחרות חוץ מפייסבוק כמעט ולא קיימות בשפת הקודש. באנגלית לעומת זאת, קיימים רשתות חברתיות לאמהות, להומואים, לסטלנים, וכל דבר שרק תחשוב עליו. אני זוכר שראיתי לא מזמן רשימה של אתרי web 2.0 שהם פחות או יותר אפליקציות רשת המתבססות על תוכן גולשים. רמז: ניתן לחפש בגוגל web 2.0 sites list, או משהו בסגנון.
    כל אפליקציה כזו, מציעה שירות איחודי משלה, מציעה לעיין בהם הן פותחות את המחשבה לשירותים שחייבים להיות קיימים גם בעברית עבור הקהל הצמא לאינטרנט בארץ.

    הגב
  2. TheFuture
    TheFuture says:

    אתרי web 2.0 עשו מהפכה גדולה בעולם האינטרנט. תוכן גולשים הוא הדבר החם היום, וכמה שיותר תוכן יותר מבורך.

    הגב

השאירו תגובה

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *