בשבועיים האחרונים געשה קהילת הקידום הישראלית כאשר הסתבר שעסקים הרשומים ב – "גוגל מקומות" החלו להופיע גם בגוגל ישראל (כאן תוכלו לקרוא את הסקירה שלנו על השרות).

כרגע החשיפה בגוגל ישראל היא יחסית מועטת : בעוד מקומות של ממש כמו למשל "מסעדות" לעיתים מופיעות כמקום בתוצאות החיפוש, בעלי מקצוע כמו חשמלאים, מנעולנים וכו' עדיין לא מופיעים בתוצאות המקומיות , וזאת למרות שעברו כאמור כבר מספר שבועות מאז הכניסה של השרות.

גוגל מקומות - מסעדות בתל אביב

הצפי הוא שבזמן הקרוב גם בעלי מקצוע יחלו להופיע בתוך עסקים מקומיים בגוגל ישראל, ממש כמו בחו"ל. העניין הוא שקשה לדעת מתי בדיוק זה יקרה – גוגל ישראל ידועה כמאמצת יחסית איטית של שינויים מגוגל העולמית. למשל, את המיקום הנוכחי של הגולש  אפשר לראות בגוגל ישראל כבר כמעט שנה, אך ללא השפעה של ממש על תוצאות החיפוש עד כה.

תרחיש א – פגיעה קשה בזנב הארוך של ביטויים גיאוגרפיים / מקומיים

בתרחיש הזה, ביטויי כמו למשל "חשמלאי בתל אביב" יוביל לכך שחשמלאים שבחרו למקם את עצמם בעיר ספציפית , יופיעו במקום גבוה בראש תוצאות החיפוש. זה המקום להסביר שבגוגל מקומות אפשר לקבוע כמה אזורי שירות ובעל המקצוע אפילו לא חייב לציין את כתובות המלאה באופן פומבי במידה והוא משרת את הלקוח בביתו. מבחינת גוגל, העיקר שהכתובת אליה הם שולחים את האישור או הקוד הטלפוני תהיה אמיתית.

הראשונים להיפגע יהיו מקדמי אתרים שמקדמים אתרים על ביטויי זנב ארוך והסיבה היא שרוב האתרים האלו הם אתרי לווין שלא מייצגים בעלי עסקים אמיתיים. המטרה של אתרים אלו היא בדרך כלל לייצר לידים עבור חברות שיווק המאגדות תחתיהם מספר רב של בעלי מקצוע, או לחזק בצורה עקיפה אתרים אחרים.

מכיוון שהרלוונטיות של האתרים האלו אינה כה חזקה ובדרך כלל גם לא נדרשת עבודת קידום כה מרובה כדי להביא אותם למקום גבוה, רוב הסיכויים שהם ידחקו לתחתית העמוד הראשון ואחוזי הלחיצה (CTR) שלהם ירדו בצורה דרסטית.

בסופן של דבר, בעלי האתרים האלו ייאלצו להתחיל להציע חבילות של "קידום מקומי" ולרשום את בעלי העסקים שהם מייצגים בתוך Places, אלא אם כן יצליחו ליצור אתרים רלוונטיים מאוד ומלאי תוכן איכותי לזנב הארוך, משימה שהיא קשה יחסית מהסיבה הפשוטה שאין באמת הבדל בין מאמר על מנעולן בחיפה ובין מאמר על מנעולן בתל אביב…

תרחיש ב – אין חדש תחת השמש

בתרחיש זה, גוגל מקומות הישראלי יישאר גרסה נחותה של השרות המקביל בחו"ל וישפיע בעיקר על נישות ספציפיות כגון בתי מלון, מסעדות, פאבים, חנויות פרחים, בתי קפה וכו'. אם במקרה זה היה צפוי שדווקא פורטלים של מסעדות או רשתות גדולות ייפגעו, הרי שההפך הוא הנכון : גוגל מקומות שואב מאתרים אלו מידע רב כגון ביקורות ומושג כללי על הפופולאריות של מקום מסוים. לכן, גם אם החשיפה מתוך עמוד התוצאות הראשי תפחת במידה מסוימת, לאתרים אלו תגיע תנועה מתוך עמודי המקומות עצמם ומקדמי אתרים ימשיכו לעשות בהם שימוש כאשר יירצו לבסס עסק מסוים בתוך גוגל מקומות.

גוגל מקומות - ביקורות מאתרים חיצוניים

עובדה היא שמאז שגוגל מקומות החל לצבור תאוצה בחו"ל, אתרים מקומיים כגון yelp,local.com,yellow pages רק הולכים ומתחזקים!

לסיום – צריך גם שיווק

מה שלא יהיה , על מנת שגוגל מקומות יצליח בישראל, לא מספיק שהוא ישתלב טוב בתוך תוצאות החיפוש הקיימות, אלא גם הכניסה שלו לארץ צריכה להיות מלווה במסע שיווק קונקרטי וממוקד (עד היום, שום אתר טכנולוגי לקהל הרחב לא כתב על הכניסה של השרות לארץ). לגוגל ישראל יש כיום סדנאות פופולאריות למפרסמים ב – Adwords, ואם היא תשכיל לדחוף באופן דומה גם את Google Places  , היא עלולה לגרום למהפכה של ממש בשוק הפרסום המקומי. השאלה היא האם יש לה אינטרס מספיק חזק לעשות זאת כשהיא לא מרוויחה בצורה ישירה מן השרות, למעט הצבת פרסומות בדפי המקומות (יאהו כבר החלה לגבות כסף בשרות שלה עבור דפי עסקים משופרים).  אנחנו רק יכולים לקוות שלא נצטרך לחכות עוד כמה שנים רק כדי לקבל תשובות…

3 תגובות
  1. יוסי
    יוסי says:

    אחלה פוסט, מקצועי מאד.
    שאלה טכנית בנושא גוגל מקומות:
    פתחתי לעצמי גוגל מקומות והמערכת ניהול שלי במקום גרף של נתונים כתוב לי אין מספיק נתונים ( משהו כזה)
    מה זה אומר?

    הגב
  2. איתי ברנר
    איתי ברנר says:

    תודה על התגובות.

    יוסי – לדעתי זה אומר שכרגע אישרו את העסק, או שהוא עדיין לא מאושר בפועל למרות שהוא יצא מסטטוס של "בדיקה" (ראיתי כבר הכול ושום דבר לא מפתיע אותי).

    שוקולד – אני חושב שזה כן נחשב לכפילות כי גוגל יכול לזהות שמות של מקומות בכל שפה, לא משנה באיזה שפה הגדרת אותם בפועל. אולי אפשר לכתוב שם באנגלית ואחר כך שם בעברית בסוגריים. אני מציע לך לשאול בפורומים הרשמי של Places כאן – http://groups.google.com/a/googleproductforums.com/forum/#!forum/business

    הגב

השאירו תגובה

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *