שוב אותם סיפורים ודיונים בקבוצות הסגורות של הקהילה המקצועית על כך שחברות קידום אתרים/ בניית אתרים וכ"ד
מוצאות דרכים מאוד יצירתיות להחזיק את הלקוח בכוח אצלן שלא לדבר על כיפופי ידיים כשלקוח מודיע שהוא רוצה להפסיק את השירות.

אני אביע כאן את דעתי האישית
נכון שהלקוח לא מבין וזאת לא סיבה לדפוק אותו אבל לא פעם גם אתם הלקוחות אשמים במה שקורה לכם, לא פעם זה נובע מההחלטה
ללכת על נותן השירותים הזול ביותר באחד המקרים שאיצא לי להיתקל לאחרונה הבטחות ריקות מתוכן, ברוזו'ר מעוצב מדהים
עשו את העבודה והוציאו מלקוח 30 K ש"ח על שלושה חודשי עבודה.

אז כמה כללים ללקוחות שקונים שירותים בתחום הזה:

תמיד אבל תמיד תשאירו את השליטה על הדומיין אצלכם, זה אומר שאתם קונים ומשלמים על הדומיין לבד ולא מתפתים לדומיין במתנה, חינם
או כל פונקציה אחרת שבה לא אתם אלו שרכשתם את הדומיין.
לא פעם יוצא לי לראות בעלי אתרים שבעצם הדומיין בכלל לא שלהם.
ואם יש משהו שימנע מכם לעזוב את אותו נותן שירות זה איבוד של הדומיין או שתאלצו לשלכם דמי כופר עבור שחרור הדומיין.
באחת המקרים נדרש בעל אתר לשלם 1000$ עבור הדומיין… וכן רגע לפני שאתם קופצים הוא חתם על זה בחוזה מול החברה אומנם אותיות קטנות
אך קיימות.

בעל אתר יקר וחביב שאל את עצמך האם אתה יודע היכן האתר שלך מאוחסן ? מיה היא חברת האחסון ? והאם יש לך גישה לשם ?
במידה ועניתם לא אז אתם בבעיה.
הצעה ידידותית אחסנו את האתר באחסון אתרים אותו אתם רוכשים בעצמכם ויש לך את כל פרטי הגישה לאחסון של האתר.
לרוב אתם מאחסנים היכן שבונה האתרים שלכם מאחסן וזה בעצם אחסון שלו, בעצם למה לא זה פחות כאב ראש .
נכון פחות כאב ראש בהקמה הרבה יותר כאב ראש שאשר רוצים לעשות שינוי משמעותי.
(למען הסר ספק אני לא מציע שירותי אחסון)

קוד המקור של האתר
כדאי לבדוק רגע לפני שחותמים על הסכם בניית אתר ברשותו של מי קוד המקור.
האם האתר שלכם באמת או רק כל עוד אתם עובדים עם אותו האדם שבנה את האתר.
מקרים הזויים שבוני אתרים לא מוכנים לתת את קוד המקור של האתר מאחר והוא שלהם ולא שלכם.
שילמתם על בניית אתר ודאו כי בחוזה יש סעיף שמציין שקוד המקור שייך לכם והאתר הוא שלכם.
משמעות הדבר שכך תוכלו להעביר את האתר לאן שבא לכם מתי שבא לכם באמצעות בונה אתרים / מתכנת אחר שיכול לעבוד עם הקוד של האתר.
לא פעם גם זאת דרך נהדרת לא לשחרר לקוח.

שקיפות בשיווק באינטרנט
בזמן קידום של אתר ממומן או אורגנית משתמשים בהמון כלים חשובים.
ביום שתרצו לעבור לנותן שירות אחר אתם עשויים למצוא את עצמכם בבעייה.
נתחיל מקמפיין ממומנים בגוגל, דירשו שכל קמפיין שמבוצא עבורכם יבוצע ישירות מהחשבון שלכם בגוגל אדוורדס.
חשבון אליו יש לכם גישה בכל רגע נתון לצפות ולראות כמה כסף יוצא ועל מה.
שימו לב לנתון נוסף לא פעם בעלי עסקים נותנים למישהו אפשרות לנהל את הקמפיין שלהם מחשבון שלו והם בעצם משלמים לו עבור התשלום לגוגל.
הנה סיפור הזוי :
תחום נישה ללא תחרות הלקוח שילם מדי חודש כ 6000 עבור הקמפיין עצמו ועוד עמלת ניהול של 1500 שקל למנהל הקמפיין.
כאשר רצה לעבור לנותן שירות אחר ביקש לראות דוחות ולהעביר את הפעילות למנהל אחר, נענה בסירוב מוחלט בטענה שמאותו חשבון יש
לקוחות נוספים שהוא מנהל ולא יכול לשחרר את החשבון.
ביקשנו לראות דוחות גם כאן נענו בסירוב מוחלט.
התחום הוא נישה באמת קטנה שאולי 100 אנשים מחפשים את התחום הזה הרמנו קמפיין חדש בתקציב של 1500 שקל לחודש.
יש עוד שיטה שבא מוציאים מהלקוח המסכן עוד כסף, וזה מוכרים לו קליקים בגוגל.
יאללה חלאס אין מתנות חינם ואין ארוחות חינם.
אם מישהו גובה מכם 1500 ש"ח לחודש על הביטוי מספרה בהרצליה ומבטיח שתמיד תהיו ראשונים דעו לכם שיש בעיה.

איך זה אמור להיות
יש לכם חשבון גוגל אדוורדס שאתם משלמים לגוגל עבור הקליקים ומשלמים בנפרד לנותן השירות.
במידה ותחליטו לעשות שינו כלשהו בנותן השירות תוכלו לקחת את החשבון שלכם לנותן שירות אחר.
עוד דבר כנותן שירות אני לא צריך את הסיסמא שלכם לחשבון אדוורדס אני התמששק אליו דרך מרכז ניהול לקוחות.
אין שום סיבה שתיתנו לנותן שירות את הגישה למייל שלכם ולחשבון אדוורדס שלכם.

גוגל אנליטיקס
חברים זה שלכם תדאגו שזה יהיה חשבון שלכם ואתם תתנו גישות למי שאתם רוצים.
במידה ואין לכם גישה ונאלצים לפתוח חשבון חדש תאבדו את כל המידע שנצבר במשך הזמן.

כלי נוסף חשוב לכם קונסולת מנהל האתרים (כלי מנהל האתרים).
גם כאן תדאגו להיות בעלי החשבון ותנו גישה לבעלי התפקידים. גם כאן יש הסטוריית מידע חשובה להמשך הדרך.

לגבי הכלים של גוגל מומלץ מאוד להקים מייל שמשמש רק לכלים אלו ולא לערב אותו עם המייל הפרטי/עסקי שלכם.
כיום דרך חשבונות גוגל שולטים גם על המפות של גוגל וגוגל לעסק.
רשתות חברתיות:
די זה כבר נמאס לשמוע על לקוח שהוא לא הבעלים של העמוד העסקי שלו.
גוף גדול מותג עבד שנים עם חברת שיווק.
הדפים העסקיים בפייסבוק לא היו בבעלותם.
כשהחליטו לעבור אלינו החברה הקודמת איימה למחוק את הדפים מאחר והם הבעלים של הדפים.
בקיצור ללא התערבות משפטית ועיקוב של שלושה חודשים לא יכולנו להפעיל את הדף על 30K העוקבים שבו.

דוחות חודשיים:
לשבת על לקוח פוטנציאלי שכבר קודם שנים ואין לו מושג כמה תנועה יש לו באתר, כמה המרות, מקורות ההמרה
ויותר מיזה הוא לא יודע על מה קודם ומה התכונית עבודה.
הוא לא יודע כמה עולה קליק בקמפיין ועל איזה ביטויים מנוהל הקמפיין.
חשוב שלקוחות ידרשו דוחות שמלמדים אותם ומציגים להם כמה כסף יצא ומה החזר ההשקעה.
כך גם בעל העסק יכול להיות מעורב ולהבין מה קורה.
לסיכום
תמיד אבל תמיד תהיו הבעלים של הנכסים האינטרנטיים שלכם של הדומיין של האתר עצמו כול מה ששייך לעסק שלכם.
תפסיקו לתת למישהו את האפשרות למישהו אחר לשלוט בכם כך.
אז פעם הבאה שאשמע על עוד אחד שנפל באחד הדברים קשה לומר לא ידעתם כי כתבתי הכל
(ברור לי שלא כולם יגיעו לקרוא את זה).

לסיום סיפור קצר מהתקופה האחרונה
לקוח חותם על הסכם שירות למשך 3 חודשים ריטיינר ותשלום עבור הקליקים מראש.
מופיע בהסכם כי אין התחייבות ותמיד ניתן לעצור את השירות באמצע התקופה.
הוגן נכון ?
אז זהו שבמייל שהגיע לאחר מכן נדרש הלקוח להכין שלושה שקים על כל התקופה של שלושת החודשים.
למטה במייל יש שורה קטנה שמשנה את התמונה.
וכך כתוב בה " בעצם הכנת השקים ידוע ללקוח שלא ניתן לבטל את השקים גם במידה וירצה להפסיק את השירות"
הלקוח לא שם לב לשורה הזאת עד שלאחר חודש שהבין את הטעות וביקש לבטל את השירות הוזכרה השורה הזאת
כסעיף מחייב.
רק שתבינו על הסכום המדובר 400000 ש"ח לשלושה חודשים
כשאר פנה לבטל את השירות נאמר לו שהכסף כבר שולם לגוגל ולפייסבוק מראש.
אין חיה כזאת תשלום מראש לגוגל או פייסבוק.

השמרו ובקשו הסבר מסודר על איך העבודה מתנהלת ולא כל מה שזהב נוצץ
לימדו אותי בחיים שאני לא מספיק עשיר לקנות בזול.

ואם לא היו כואבות לי האצבעות מלהקליד כל כך הרבה הייתי מספר כאן עוד כמה סיפורים מסמרי שיער

0 תגובות

השאירו תגובה

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *