מעת לעת, גוגל מודיעה לגולשים כי היא מצאה עוד דרך לקצר בעבורם את הגישה למידע אותו הם כל כך מחפשים ומציגה "קיצור דרך" שחוסך מהם עוד תהליך חשיבה שבעבר היו צריכים לבצע בעצמם. הדוגמה האחרונה לכך היא החיפוש המיוחד לסימפטומים של מחלות שמעתה יציג רשימה של מצבים רפואיים שיהיה ניתן לחפש אודותם בלחיצת כפתור אחת נוספת, במקום להתחיל לחפש אותם באתרים הרפואיים עצמם.

חיפוש סיפטומים בגוגל

דוגמה מפורסמת אחרת, גם אם לא חדשה במיוחד, היא התיקון האוטומטי של גוגל. לא מדובר על ההשלמה האוטומטית הרגילה,אלא על מצב בו אנחנו מחפשים מושג שדומה למושג אחר פופולארי יותר, וגוגל מחליפה אוטומטית את המושג. כיום אפשר לראות את ההתנהגות הזו לא רק על שמות עצם, אלא אפילו על שמות של אנשים:

תיקון אוטומטי של גוגל

לזכותו של גוגל, יאמר , שאם לוחצים על הקישור לחיפוש המקורי פעם אחת, הוא כבר לא יבצע את המעבר אוטומטית, אלא רק יציע תיקון.

דוגמה אחרונה מהזמן האחרון – אם מישהו מחפש שם של סלבס בגוגל.קום או אפילו רק תחום עניין שקשור אליהם, הוא יקבל הצעה להוסיף אותו לגוגל פלוס, גם אם הוא לא מחובר לחשבון שלו ומעולם לא פתח פרופיל ברשת החברתית של גוגל…

הנה למשל מה שקורה כאשר מחפשים את הביטוי Music  באנגלית :

הצעות סלבס בגוגל

ההצעות האלו מופיעות בצד ימין , כאשר הפרסומות הממומנות נדחפות למטה. כאן גוגל למעשה הגדילו ראש בצורה עוד יותר בולטת ושיערו שאם הגולש מחפש מוזיקה, הוא בהכרח גם יתעניין גם במדונה או בריטני ספירס וירצה לעקוב אחריהם…

האם גוגל מחפשת את טובת הגולשים בלבד?

למרות שאין ספק שחלק מהתכונות האלו עוזרות לגולשים למצוא ביתר קלות את מה שהם מחפשים, קיימת גם ביקורת רבה כלפי גוגל הגורסת כי המטרה הראשית שלה היא להגדיל את זמן הביקור של הגולשים ברשת האתרים שלה וכך להגדיל את האפקטיביות של הפרסומות בהם, מקור ההכנסות העיקרי של החברה.

תהיה הסיבה אשר תהיה , נראה כי מדובר במגמה ארוכת טווח, והמצב בו גוגל משנה את תצוגת התוצאות האורגנית כל כמה ימים עבור פלח נוסף של המחפשים, מציב אתגר גדול בפני מקדמי האתרים.

מה אפשר לעשות?

בתור מקדמי ומנהלי אתרים, עלינו קודם כל להיות קשובים לשינויים האחרונים בגוגל ולא לבזבז זמן על פעולות מיותרות. מכירים את כל האתרים שכותבים כל מילת מפתח גם בעברית וגם באנגלית? אם בעבר זה עוד עבד, היום מדובר בשיטת עבודה מיותרת ושנויה במחלוקת על גבול הספאם מכיוון שהיא לא תורמת שום דבר לגולש, אלא רק מבלבלת אותו.

מעבר לכך, גוגל עדיין נותנת לבעלי אתרים לשלוט במידת מה גם בחלקים הלא אורגניים לחלוטין. לדוגמה, אם יש לכם עסק בחו"ל ועד כה השתמשתם באתר אינטרנט בלבד, מומלץ שתוסיפו אותו גם ל – Google Places כדי שיופיע בחיפושים מקומיים. אם יש לכם בלוג בעל מספר כותבים, תוכלו לבקש להוסיף אותו לגוגל חדשות וכך לזכות בעוד חשיפה במקומות גבוהים.  אם יש לכם אתר קניות, הוסיפו את המוצרים ל – Merchant Center וכך הלאה…  הכול לפי התחום הספציפי בו האתר שלכם עוסק.

פעולות אלו לא אמורות כמובן להסיט את המיקוד שלכם מהקידום האורגני הרגיל, אלא לטפל באותן פינות ברשת בהן הקידום הזה פשוט לא מספיק. לסיום ולמרות כל מה שנכתב כאן, חשוב לזכור שמרבית הגולשים (לפחות בארץ) עדיין מקבלים רשימה נקייה של תוצאות אורגניות המשופעת במידה מרובה מפעולות הקידום הקלאסיות.

6 תגובות
  1. עידן שלומן
    עידן שלומן says:

    עמוד תוצאות החיפוש יהפוך עם הזמן למורכב יותר ויותר בדומה לארה"ב או מדינות אחרות.

    כמו כל תחום שמתפתח, גם אנחנו נצטרך להתאים את עצמנו. לפי דעתי, אם המצב ימשך כך לעשות קידום אורגני יהיה הרבה יותר קשה מהיום (ואולי גם לא כלכלי) וזאת מכיוון שהחשיפה שאתה מקבל בעמודי התוצאות היא נמוכה במיוחד.

    הגב
    • amit
      amit says:

      עידן יכול להיות שאתה צודק, אך אחד השינויים כמו החיפוש הלוקאלי יצור מלא זירות חדשות לקידום.
      מה שיחזיר את הקידום להיות כלכלי גם ללקוחות קטנים.
      אבל כמו תמיד
      העתיד בקידום נראה מאתגר

      הגב
  2. יוסי ג'אנה
    יוסי ג'אנה says:

    לא יודע מתי כל העיניין של חיפוש לוקלי יכנס בישראל אבל תוצאות אורגניות נדחקות למטה יותר ויותר ומרבית החשיפה מקבלות מיקומים הראשונים באדוורדס ומפות בהתאם למיקום שבו נעשה החיפוש.

    קידום בתוצאות לוקאליוץ יהיה זה שיאפשר לנו לתת שירותי קידום לפי אזורים.

    אחלה מאמר.

    הגב
  3. איתי ברנר
    איתי ברנר says:

    הבעיה היא שכרגע המיקום של הגולש מבוסס על המקום של המרכזיה של הספק שלו, אלא אם כן הוא משתמש בטלפון נייד.

    הגב
  4. אילנית
    אילנית says:

    הפתרון שלי הוא להשקיע בגוגל,
    או לפתוח רשת פיראטית של אינטרנט, ששם גם שיתוף קבצים מותר, לשים שם מנוע חיפוש שלך ויאללה.
    מי שבוחר באפשרות השנייה מתבקש ליצור איתיקשר כדי לתתן 2% מההכנסות, זה יספיק לי לכל החיים…

    הגב

השאירו תגובה

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *