לפעמיים נדמה כי בעידן בו כולם מעלים תמונות, סטאטוסים ובעיקר מגיבים לאנשים אחרים וכתבות שהם קוראים ברשת בתוך פייסבוק, הרי שחשיבותם של הטוקבקים (תגובות) וקבוצות הדיון הקלאסיות כדוגמת הפורומים, הולכת ויורדת.

לעומת זאת, לנו כמקדמי אתרים יש בדרך כלל אינטרס מעט שונה ואפילו הפוך : להשאיר חלקים גדולים מהתוכן אותו הגולשים יוצרים בתוך האתר שלנו עבור גוגל, וגם כדאי שיחזרו אליו.

 האם ניתן  לגשר בין שני האינטרסים המנוגדים האלו לכאורה? בואו נבדוק :

תגובות וטוקבקים

כיום מאפשרת פייסבוק לכל בעל אתר להטמיע תגובות פייסבוק בכל דף באתר בצורה ייחודית, ממש כפי שניתן להטמיע כפתור לייק נפרד בכל עמוד. התכונה אמנם דורשת פתיחת אפליקציה באתר המפתחים של פייסבוק (Facebook for developers), אך מדובר בסך הכול בתהליך די פשוט ואפשר אפילו לדרוש שכל תגובה תדרוש אישור של מנהל האתר (או האפליקציה במקרה זה).

למרבה הצער, מבחינת גוגל הדברים מעט פחות ברורים : למרות שגוגל הצהירה בחודש נובמבר 2011 שהיא תתחיל לאנדקס גם תגובות פייסבוק, ניסיון לבדוק עמוד שכזה עם הטקסט של התגובה הוביל לאפס תוצאות. במילים אחרות : גוגל אולי רואה את הקוד של התגובות ומאנדקסת אותו (גם בעותק השמור רואים אותן), אך אין לה עדיין יכולת לאחזר את הטקסט עצמו, לפחות לא בעברית… אפשר לבדוק זאת בקלות על ידי בדיקה של בלוגים ישראלים שמשתמשים בתגובות פייסבוק, למשל, "חורים ברשת" וניסיון לחפש בגוגל את הטקסט של תגובות הפייסבוק שם.

פתרון חלקי לעניין עבור בלוגים הוא להשתמש בפלאגינים מיוחדים שיודעים לשמור תגובות באופן רגיל, אך לשלוח העתק לתוך הפיד של המשתמש, במקרה והוא מאשר זאת. כך מצד אחד גוגל יכול לקרוא את הטקסט, ומצד שני, לתגובה עדיין יש את אפקט הפייסבוק הויראלי.

פתרון פחות נוח הוא לתת לגולשים שתי תיבות תגובה, אחת של וורדפרס ואחת של פייסבוק. מעבר לכך שמבחינת גוגל רק חלק מן התגובות יהיו גלויות, גם מבחינה אסתטית מדובר בפתרון הרבה פחות מושך.

פורומים

למרות שנראה שגם פורומים הפכו לכמעט בלתי נחוצים בעידן הפייסבוק, הרי שעדיין יש להם כמה יתרונות לעומת דיונים רגילים בפייסבוק :

  • הדיונים בפורומים מסודרים יותר ולא "קופצים" לפי רמת העניין שהאלגוריתם מנסה לייחס לגולש אל מול התוכן (כמו בפייסבוק).
  • קל יותר לחזור לנושא קודם באמצעות הקישור הקבוע שהפורום מספק.
  • הגולשים לא חייבים להזדהות בשמם האמיתי
  • אינדוקס מלא בגוגל של כל התוכן, כולל קישורים יוצאים

מבחינת פורומים המתפקדים בתוך פייסבוק: בעבר היה אפשר לשלב בתוך עמודים בפייסבוק קבוצות דיון, אך אפשרות זו הוסרה וכיום אין אפליקציית פורומים לפייסבוק שתומכת תמיכה מלאה בעברית (Forums for Pages היא הכי קרובה, אבל גם שם הטקסט מיושר לכיוון הלא נכון). חברות ישראליות הבונות אפליקציות לפייסבוק ישמחו כמובן לספק פתרונות חלופיים, אך גם המחיר בהתאם, וגם אז כלל לא בטוח שגוגל יוכל לסרוק את כל המידע בפורום.

נראה שכרגע פתרון הביניים הכי טוב עבור בעלי אתרים הוא להמשיך ולהשתמש במערכת פורומים רגילה, אך לפרסם דיונים מעניינים במיוחד גם בדף הפייסבוק שלהם. מי שמבין מעט בתכנות ולא פוחד להשתמש במודים, יכול בוודאי גם למצוא תוסף שמאפשר להתחבר לפורומים מסוימים עם שם המשתמש בפייסבוק ועדיין לשלוט בהרשאות של אותו המשתמש בתוך הפורום (אם למשל יש צורך לחסום אותו או להרחיקו זמנית).

לסיכום, לבעייתיות של הטמעת תגובות ושימוש בפורומים בעידן הפייסבוק אין פתרון מושלם, אך עם קצת חשיבה , כל בעל אתר יוכל למצוא את הפתרון המתאים ביותר עבורו בהתאם לערוצים העיקריים מהם הוא מקבל תנועה לאתרו.

1 תגובה

השאירו תגובה

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *