למה מתכוון המשתמש?

בשנים האחרונות התמקדו מנועי החיפוש בניסיון להציג לגולשים את תוצאות החיפוש באופן שיענה באופן מיטבי ככל האפשר על הצרכים שלהם ויצור חוויית משתמש חיובית. בולטת במיוחד מבין מנועי החיפוש הללו היא גוגל, אשר העניקה חשיבות רבה לתוכן רלוונטי ובעל ערך, מה שהפך את ההשקעה בתוכן לאחד מן המאמצים העיקריים בתחום קידום האתרים.

כיום, קידום אתרים משנה את אופיו ומתחיל להתמקד בכוונת המשתמש, תוך שימוש במספר עקרונות מפתח פסיכולוגיים על מנת למשוך את הגולשים, לשפר את הדירוג במנועי החיפוש ולהביא את האתר לצמיחה. איך אפשר להבין את כוונתו של קהל הגולשים וליצור תוכן מתאים שימצאו אותו בגוגל? על כך בשורות הבאות.

בניית פרופילי לקוחות

אנשי שיווק ברשת נוהגים לעשות מאמצים לא מבוטלים על מנת להיכנס לראשם של הגולשים כדי לנסות ולקרוא את מחשבותיהם ולהבין את התנהגותם ברשת בכלל ובאתר מקודם בפרט. אחד הכלים בהם ניתן לעשות שימוש יעיל הוא בניית פרופילי לקוחות. אפשר לראות בהם מעין מודל המבטא פרטים שונים אודות קהל הלקוחות, שכן פרופילי לקוחות מסייעים לנו לאתר את הנקודות שניתן לענות עליהם באמצעות תוכן איכותי, אשר יענה ואף יפתור את בעיותיהם של הגולשים.

ברור שתוכן המיועד לאמא צעירה לא יתאים לקשישים או לילדים בגיל הרך, אבל איך בעצם בונים פרופיל לקוח?

דרך טובה להתחיל היא פשוט לשוחח עם לקוחות שכבר רכשו דבר מה בעבר או אנשים המייצגים את הלקוחות האידיאליים. ניתן לפנות אליהם ולשאול שאלות שיסייעו לכם לבנות פרופיל של לקוח טיפוסי, כגון מה הבעיות שלהם, באילו שירותים או מוצרים הם השתמשו בעבר, מה גורם להם להמשיך או להפסיק להשתמש במוצר, אילו פתרונות מתאימים להם ואילו לא וכדומה.

לאחר שכל התשובות לשאלות התקבלו, ניתן להתחיל לבנות פרופיל לקוח טיפוסי ולחשוב איזה תוכן יהיה המתאים ביותר עבור כל פרופיל שכזה.

זיהוי כוונות הגולשים

על מנת להתאים תוכן באופן אופטימלי לגולשים חשוב להבין כי בכל פעם שגולש מקליד ביטוי כלשהו במנוע החיפוש, הוא למעשה שואל שאלה המשקפת כוונה. כלומר, רצוי לייצר תוכן אשר יענה לשאלות הליבה של הלקוחות הפוטנציאליים. עליו להוות מענה לצרכים של הלקוחות כפי שהם עולים מפרופילי הלקוחות שנבנו מבעוד מועד.

כך לדוגמה ביטוי כגון "מסעדה בסביבה" פירושו "אני רעב/ה, לא בא לי לבשל, אני רוצה לאכול משהו עכשיו"; "ספר נשים מומלץ" פירושו "אני אישה, אני רוצה להסתפר עכשיו אצל ספר מצוין";  "הבחירות לראשות ההסתדרות" פירושו "אני מתעניינ/ת בנושא הבחירות לראשות ההסתדרות, איפה אוכל למצוא מידע על המתמודדים?"

כדאי לשים לב שהכוונה מאחורי השאלות עשויה להשתנות בהתאם לאדם השואל אותן, ולכן חשוב לייצור תוכן המתאים למספר פרופילי לקוחות שונים. ברגע שהשאלות הללו מתבהרות וכוונת הגולש נחשפת, זה הזמן לייצר תוכן איכותי שמניע לפעולה ומעודד את הגולשים לבצע רכישה.

כוונת המשתמש ומחקר מילות מפתח

הדרך שבה כוונת המשתמש מתורגמת בעולם השיווקי הדיגיטלי היא באמצעות מילות מפתח המוקלדות בשורת החיפוש כאשר המשתמשים מחפשים שירות או מוצר – וסביב מילות המפתח הללו ניתן לבנות תוכן מתאים אשר יתקרב ככל האפשר לכוונת המשתמש.

עניין של סמנטיקה

חיפוש סמנטי מתייחס למיקומן של המילים בתוך שאילתת חיפוש והיחסים ביניהן. שילוב של חיפוש סמנטי עשוי להעשיר את התוכן ולהפוך אותו לרלוונטי וקריא יותר. באמצעות הגישה הזו גם ניתן להימנע מלחזור על מילות מפתח יותר מדי פעמים, ואף לשפר את הדרך בה מנועי החיפוש קוראים את התוכן הזה.

כלומר, באמצעות התמקדות בפן הסמנטי של מה שהגולש מקליד בשורת החיפוש, ותוך שימוש בחיפושים קודמים של אותו גולש וכן חיפושים דומים של גולשים אחרים, גוגל יכולה להבין מה הוא מחפש באופן טוב יותר מאשר על ידי מילות החיפוש בלבד. כך היא יכולה לנסות ולהבין את כוונת המשתמש ומכאן גם את ציפיותיו.

איך לבצע מחקר סמנטי של מילות מפתח

כאמור, ברגע שזוהו הבעיות והשאלות שעומדות מאחורי השאילתות שהגולשים מקלידים בשורת החיפוש, ניתן לבנות תוכן בעל ערך. עם זאת, על מנת לוודא את יעילות התוכן, יש צורך לבצע קצת עבודת הכנה:

ראשית מומלץ להכין טבלה פשוטה בה יופיעו כל הנושאים (Topics), הרעיונות (Concepts) ומילות החיפוש (Keywords) שיש לענות עליהן.

הנושאים: זה הזמן להיכנס לתוך הראש של הגולשים, על פי פרופילי הלקוחות שנבנו קודם לכן, ולראות את התוכן דרך העיניים שלהם. מה הם מחפשים, כיצד ניתן לקשר בין האתר לבין החיפוש שלהם. דרך טובה לעשות זאת היא פשוט לבחון שאלות אמיתיות שלקוחות שואלים בדרך כלל, בפורומים באינטרנט או בעמודי הפייסבוק של עסקים וחברות. התשובות לשאלות הללו הן הנושאים שסביבן צריך להתמקד התוכן.

הרעיונות: לאחר שגובשה רשימה של נושאים שבהם צריך לעסוק התוכן, יש ליצור רשימה חדשה של זויות שונות מהן ניתן לתקוף את הנושאים הללו. הרשימה הזו צריכה להיות קשורה מצד אחד לבעיות ולשאלות שברשימת הנושאים, ומצד שני לאתר או לעסק עצמו.

מילות המפתח: השלב האחרון הוא יצירת רשימה של ביטויים ומילות מפתח פוטנציאליות הקשורות לרשימת הרעיונות ולנושאים שאותם הגולשים מחפשים. עליהן להיות ייחודיות, שונות מן הרעיונות ומן הנושאים, אך עדיין להיות קשורות אליהן.

פליקס מילשטיין

פליקס מילשטיין – מנהל מחלקת SEO digitouch

2 תגובות
  1. רונן וינשטוק
    רונן וינשטוק says:

    מאמר נכון מאוד.
    הנה דוגמאות למשל לדברים שעשיתי:
    עורך דין ביטוח לאומי ממוקם על הביטוי הזה במקום 30. יש לו הרבה פניות בזכות ביטויים כמו "איך מוציאים תו נכה" , "מהי נכות נפשית", "מהו שכר טרחה של עורך דין" ועוד.
    דיאטנית קלינית. רק לאחרונה עלתה למעלה על הביטוי "דיאטנית" אבל עד עכשיו קיבלה הרבה פניות על ביטויים כמו "מה לאכול לפני אימון" , " איזה תוספי תזונה כדאי לקחת" , "מה לאכול לפני ואחרי מרתון" ועוד כאלה.
    ככה שחוץ מלקדם ביטויים ראשיים שיש עליהם הרבה תחרות ולוקח זמן לקדם אותם אפשר לקדם עוד נושאים שמעניינים גולשים

    הגב

השאירו תגובה

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *