עליות וירידות בתנועה לאתר

אחד הנושאים שלא מרבים לדבר עליו הוא כל נושא העונתיות בתנועה לאתרי אינטרנט. כמעט כל אחד מכיר את התרחיש הלא נעים : פותחים את Google Analytics או תוכנת מעקב אחרת שאתם משתמשים בה, ומגלים שאתמול היה מספר זעום במיוחד של כניסות לאתר שלנו.

בתור מקדמי אתרים, יכול להיות שברגע הראשון תהיה לנו אינטואיציה חזקה שמדובר בשינוי במקומיים, אך למען האמת , יכול להיות גם שמדובר בגורם שבכלל לא קשור לגוגל. נוכל להדגים זאת באמצעות שני סוגים של אתרים :

1.אתרים לילדים ובני נוער – אתרים כאלו בדרך כלל חווים עליה בכניסות בסופי השבוע וירידה בתחילתו בגלל הלימודים בבתי הספר. גם תקופות החגים הם תקופות חזקות מאוד. לעומת זאת, החודש הראשון ללימודים וכמו כן פרק הזמן שבין סוכות לחנוכה יכולים להיות חלשים יחסית. (המצב משתפר ככל שמתקרבים לחופש הגדול).

2.אינדקסים ואתרים בעלי גוון עסקי – באתרים אלו המצב הוא בדיוק הפוך : התנועה הולכת ויורדת ככל שמתקרבים לסוף השבוע, ובסוף השבוע עצמו יש תנועה חלשה במיוחד. למרות זאת, אם האתרים מציעים גם מידע בנוגע למקומות בילוי ונופש, יכול להיות שתהיה דווקא עליה בתקופות החגים.

שינויים יום יומיים

שינויים עונתיים בקנה מידה גדול קל לחזות וגם סביר להניח שבתוך מנהלי אתרים, אנחנו מודעים אליהם, אך ישנם גם מקרים בהם השינויים הם פחות ברורים. למשל, במזג אוויר קר במיוחד ייתכן שנראה עליה בכניסות ולאחר שיגיעו שוב כמה ימי שמש, נראה שוב ירידה בכניסות. באתרים עם כמה אלפי כניסות יומיות, המספרים יכולים להסתכם בכמה מאות גולשים לכאן או לכאן. גם משחק כדורגל חשוב או אפילו אירוע לא רגיל בחדשות יכולים להשפיע על התנועה לאתר שלנו.

הבדיקה האולטימטיבית

אם עדיין יש לנו חשד שהמקור לירידה בכניסות הוא משהו שקשור לאתר שלנו ספציפית, נוכל לבדוק זאת בצורה פשוטה מאוד באמצעות השוואת מקורות התנועה לאתר שלנו. בדרך כלל יש לנו שלושה מקורות תנועה עיקרים : כניסות ישירות של גולשים, כניסות ממנועי חיפוש וכניסות מאתרים מפנים (חלק מהם הם אתרים שהחלפנו איתם קישורים).

כלל האצבע אומר שאם רואים את אותה מגמה בכל שלושת מקורות התנועה, סביר להניח שמדובר בגורם חיצוני. אם רק מקור אחד מראה תנודתיות, ייתכן שנרצה לבדוק אותו יותר לעומק. כך לדוגמה, אם נראה שיש ירידה חדה בכניסות ממילות מפתח, ייתכן שנרצה לבדוק את המיקומים שלנו במילות מפתח מרכזיות.

מעבר לבדיקות האלו, ברוב כלי האנליטיקס יש כלי עזר נוסף המאפשר לנו לערוך השוואה בין תקופות שונות. במקרה ויש לנו חשד שמדובר דווקא בשינוי עונתי, נוכל לבדוק מה היו הנתונים בתקופה המקבילה בשנה שעברה.

עונתיות גם בחיפושים

הרבה בעלי אתרים בודקים את נפח התנועה הפוטנציאלי למילת מפתח מסוימת באמצעות כלי מילות המפתח, אך הם נוטים לשכוח שהנתונים המתקבלים בו גם הם בסופו של דבר רק ממוצעים שנתיים. גוגל נותנת לנו שני כלים עיקריים לבדיקת מגמות בחיפושים עצמם : Insights for search ו – Google Trends. Insights הוא מעט מורכב יותר ויכול לזהות סיווגים בצורה אוטומטית. Trends הוא פשוט יותר, אבל מאפשר להשוות בין כמה מילים על גבי אותו הגרף.

כך או כך, במידה ואנחנו חווים ירידה ממילת מפתח מסוימת מבלי שינוי במיקומיים, מומלץ להיעזר בכלים האלו כדי לבדוק שלא מדובר בשינוי עונתי. בנוסף לכך, כאשר משווים בין תקופות ב- Google Analytics, אפשר לראות גם שינויים במילות מפתח ספציפיות במספרים מוחלטים ובאחוזים.

0 תגובות

השאירו תגובה

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *