מידע שנאסף דרך Gmail

בשנים האחרונות נראה כי קיימת תחרות מסוימת בין גוגל לבין פייסבוק מי שומרת יותר על הפרטיות שלנו. בעוד פייסבוק מזגזגת לכאן ולכאן, גוגל ביצעה מספר שינויים על מנת לשמור על הפרטיות של הגולשים הרשומים שלה. בין היתר, היא החליטה שכל גולש המחובר לחשבון שלו, לא ישלח מידע על שאילתות לשום גורם אחר חוץ מגוגל, כולל בעלי אתרים שמשתמשים בשירותי הסטטיסטיקה של גוגל עצמה.

ולמרות זאת, נשאלת השאלה איזה מידע גוגל בכל זאת יודעת עלינו וכיצד אנחנו יכולים לגשת אליו… ובכן, הכירו את Google Dashboard – כלי שמאפשר לנו לשלוט כמעט בכל המידע אותו גוגל אוספת אודותינו.

במסך הפתיחה נוכל לראות את השם , הכינוי שלנו וכתובת המייל המקושרת לחשבון, אך מה שחשוב באמת זוהי רשימת האתרים שיש להם גישה לחשבון שלנו. רוב האתרים האלו הם אתרים של אפליקציות כרום או של גוגל פלוס, ולכן ייתכן כי כלל לא שמנו לב שנתנו להם הרשאה לגשת אלינו לחשבון.

אתרים מורשים לגשת לחשבון

בהמשך נוכל לראות מוצרים ספציפיים של גוגל כמו מספר האתרים שיש לנו ב – Analytics, רשומות הבלוגר שלנו, רשימת מסמכי הגוגל דוקס וכדומה. מידע זה פחות מעניין אותנו מכיוון שהוא בכל מקרה נשמר אצל גוגל ולכן צפוי למדי שנמצא אותו בדאש בורד.

 עם זאת, דווקא מוצר Gmail הוא מעניין יותר מהאחרים מכיוון שאנחנו יכולים לגשת לא רק לכל היסטוריית המייל שלנו, אלא גם לכל שיחות הצ'ט שניהלנו אי פעם! נכון שמדובר בסך הכול לקישורים אל תוך Gmail, אבל לא כולם יודעים היכן הם נמצאים , ובטח שלא עם הממשק החדש והשנוי במחלוקת.

מידע שנאסף דרך Gmail

Web History

זהו ללא ספק החלק הכי "אטרקטיבי" בדאש בורד ובו נוכל לראות את היסטורית החיפושים שלנו על גבי לוח השנה ולהסיר חיפושים ספציפיים . בהקשר של קידום אתרים, היסטורית החיפוש משפיעה כמובן על ההתאמה האישית של התוצאות.

אם אנחנו  לא מעוניינים כלל לשמור את היסטורית החיפוש , נוכל לבחור ב- Remove All Web History, אך נצטרך גם ללחוץ על Pause על מנת שלא יישמרו חיפושים נוספים בעתיד.

היסטורית חיפוש

אנשי קשר חברתיים (Social Connections and Content)

למרות שאולי קל לחשוב שרק אנשי הקשר שלנו בתוך Gmail נשמרים בפרופיל שלנו, הרי שאם בעבר חיברנו את גוגל באזז (ז"ל) אל אתרים כמו טוויטר או פיקאסה או פירסמנו קישורים לאנשי קשר בפרופיל גוגל שלנו, למעשה נקבל עוד אנשי קשר מהאתרים הללו. לסיום, ישנה גם רשימת אנשי קשר עקיפה שהם בעצם קשרים של קשרים (אם אנחנו עוקבים אחרי מישהו בטוויטר, נקבל כאן את רשימת האנשים אחריהם הוא עוקב! )

 הכלי מציג סיכום של כל הקשרים ולאחר מכן מסכים נוספים לכל סוג קשר. הפירוט מציג גם את התוכן אותו שיתף כל איש קשר (התוכן החברתי).

 כך זה נראה (התמונה האחרונה מתייחסת לקישור ישיר דרך חשבון טוויטר).

קשרים חברתיים בגוגל - תמונת מצב

פירוט קשרים חברתיים בגוגל

קשרים חברתיים דרך טוויטר

אם ברצוננו לנתק קשרים עקיפים וקשרים ישירים מאתרים חיצוניים, עלינו לנתק את האתר החיצוני הרלוונטי מחשבון גוגל שלנו דרך הקישור הזה.

עם זאת, עלינו לדעת כי ככל שנצמצם את רשימת אנשי הקשר שלנו, כך נקבל פחות תוצאות חברתיות בחיפוש, מה שיכול לפגוע באיכות התוצאות אם אנחנו רוצים באמת למצוא המלצות רלוונטיות מחברים ולא סתם לבדוק מיקומים (בכל מקרה, מוטב להשתמש בכלי חיצוני לשם כך).

הקשר לקידום אתרים

המידע הרב אותו גוגל אוספת אודותינו, מוכיח פעם נוספת כי בעתיד לא תהיה יותר הפרדה בין הקידום האורגני לקידום החברתי ולכן נצטרך לגרום לאנשים להפיץ את האתר שלנו בכמה שיותר מקורות חיצוניים או פשוט לבחור דווקא באתר שלנו יותר פעמיים כדי שהוא יופיע במקום גבוה יותר בתוצאות החיפוש (בהתאם להיסטורית החיפוש הפרטית שלהם).  לפיכך, איכות האתר שלנו חשובה יותר מאי פעם וכפי שנאמר בעבר, עלינו לחשוב בעיקר על הגולש.

7 תגובות
  1. שיר
    שיר says:

    תוצאות אישיות לדעתי יכולות להרוג את קידום האתרים…
    איך חברה תוכל להבטיח תוצאות לעמוד ראשון אם לכל אחד מהמשתמשים יש תוצאות אחרות?!

    הגב
  2. עידן שלומן
    עידן שלומן says:

    בהחלט מעניין ולעיתים אפילו קצת מפחיד כמות המידע שיש לחברות ענק כמו גוגל עלינו ועל הסובבים אותנו.

    לפי דעתי, כל עוד גוגל ימשיכו להוציא מוצרים איכותיים לא נוכל לברוח מזה,
    הבעיה צריכה להיות מטופלת על ידי רגולציה מצד המדינות.

    הגב
  3. amit
    amit says:

    אכן זה מפחיד וגם השינוי האחרון של גוגל על גלישה מאובטחת נובעת מהעובדה שהתלונות על הפגיעה בפרט הולכות ומתרבות.

    הגב
  4. ירון@משחקים
    ירון@משחקים says:

    אני חושש שגוגל יודעת עלינו מידע רב אף יותר.

    אפילו הפעם ההיא ששלחת מייל אישי עם תמונה אישית למישהימישהו – הם יכולים לעשות בזה שימוש.

    הגב

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] החודש חשפנו בפניכם מה גוגל באמת יודע עליכם. מאז לא עברו מספר שבועות, וגוגל […]

השאירו תגובה

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *