לפני כמה ימים הכריזה גוגל על שינוי נוסף באלגוריתם החיפוש שלה, והפעם מדובר בשינוי שאמור לזהות אתרים המשתמשים בשיטות ספאם מובהקות ולהוריד את הדירוג שלהם. השם הרשמי של השינוי הוא "פינגווין", בדיוק כמו כשהם הרשמי של העדכון הקודם היה "פנדה".

את ההכרזה עצמה כתב מאט קאטס, עובד גוגל ובלוגר שעומד בראש מחלקת האנטי ספאם של החברה. בפתיחה להכרזה עצמה, קאטס מגדיר מהם ההבדלים בין קידום כובע לבן לקידום כובע שחור :

כובע לבן – "משפרים את השימושיות של אתרי אינטרנט , עוזרים ליצור תוכן נהדר או להפוך אתר למהיר יותר".

כובע שחור (או וובספאם) – "מספר אתרים משתמשים בטכניקות שלא מביאות תועלת לגולשים, כשהמטרה העיקרית היא חיפוש של קיצורי דרך או פרצות שיגרמו לאתרים להיות מדורגים בצורה טובה יותר" (כלומר, יגיעו למקומות גבוהים יותר בתוצאות החיפוש).

כמו שאפשר לראות, קאטס בעצמו ומכך גם גוגל, חושבים בעצמם בשחור או לבן , והם לא מתייחסים לרוב המכריע של מקדמי האתרים אשר כפי שכתבנו בתחילת השבוע, נמצאים היכן שהוא באמצע : מצד אחד הם אכן משפרים את התכנים של אתר האינטרנט , אך מצד שני, הם עוסקים גם בבניית קישורים שהמטרה המוצהרת שלהם היא לשפר את מיקום האתר ברשת.

מכך ניתן בעצם להבין שההגדרה של מקדמי האתרים לכובע שחור היא הגדרה קיצונית יותר של מקדמים שמשתמשים בשיטות מאוד קיצוניות. לעומת זאת, אצל גוגל, כל המקדמים כמעט נכללים תחת הכובע השחור.

האומנם?

מיד לאחר ההגדרות האלו, קאטס מביא מספר דוגמאות לשיטות כובע שחור כמו דחיסת מילות מפתח וסכמות קישורים (קניית קישורים רבים, קישור לחוות ספאם, החלפות קישורים מרובות מאוד וכדומה).

למעשה, אם מסתכלים בין השורות, ניתן להסיק שלמרות כל מה שנכתב מקודם, לגוגל עדיין אכפת יותר מהמקדמים שמשתמשים בשיטות קיצוניות, ובכך היא לא שונה בהרבה מרוב מקדמי האתרים הישרים. כמובן שגוגל לא יכולה להכריז בפומבי שבניית קישורים היא כובע לבן, ולכן היא נותנת לנו להסיק זאת בעצמנו מהרצף הפנימי של ההכרזה.

מבחן התוצאה

לאחר ההכרזה הזו,קמה מהומה לא קטנה ברשת ונחזו תנודות קיצוניות במיקומים של מילות מפתח מסוימות, בעיקר בזירות תחרותיות מאוד כמו ויאגרה, הלוואות או עשיית כסף ברשת. אתרים רשמיים עפו למקומות לא רלוונטיים ואתרי ספאם מובהקים לפעמיים קיבלו בונוס.

גם בארץ נחזו כמה תופעות משונות כמו למשל עמודי נחיתה בלי הרבה תוכן שדילגו להם אל עמוד ראשון תוך כדי שהם מעיפים אתרים איכותיים יותר למטה.

יש אמנם מקדמים שטוענים כי אסור לבחון את השינוי עד שהוא לא יסתיים סופית , אך ברור שלא כל המפסידים הם ספאמרים ולא כל המרוויחים הם טלית שכולה תכלת. בכל מקרה, מדובר בעדכון קבוע ואין ממנו דרך חזרה. סביר להניח שגוגל ייבצעו עוד מספר שינויים לאלגוריתם עצמו שמטרתם תהיה למזער נזקים, בדיוק כפי שקרה עם פנדה (שהגרסה החמישית שלו שוחררה לפני כמה ימים).

מה עכשיו?

בדיוק כמו אחרי עדכון פנדה, גם עכשיו צצים להם במהירות מדריכים שונים מה לעשות לאחר העדכון אם אתרכם נפגע. ראשית, אפשר לבדוק אם נפגעתם מפינגווין ספציפית באמצעות בדיקה של התנועה ממנועי חיפוש שקיבלתם אחרי 24 באפריל – אם הייתה ירידה פתאומית בנפח התנועה, כנראה שיש קשר.

שנית, גם אם קיבלתם הודעות בתוך Webmaster Tools, לא תוכלו לבקש לבדוק את אתרכם בנוגע לפינגווין ואין בהכרח קשר ביניהם, זאת מהסיבה הפשוטה שכל העונשים במקרה של פינגווין הם אוטומטים בעוד ההודעות בתוך WMT נשלחות לאחר סקירה של מעריך אנושי. אתם עדיין יכולים להשתמש בטופס מיוחד (קישור) כדי לדווח על אתר שנפגע שלא בצדק לדעתכם.

שלישית, אם יש לכם אתרי לווין או אפילו אתרים ראשיים שביצעתם עליהם מהלכים קיצוניים יחסית, אתם יכולים לנסות ולהחזיר את הגלגל אחורה באמצעות הסרת תכנים או קישורים בעיתיים. סביר להניח שמאגר המידע של פינגווין מתעדכן לפי פעימות שונות כל כמה שבועות (בדיוק כמו פנדה), ולכן גם אם יהיה תיקון, הוא לא יהיה מיידי. (יש להבדיל בין תיקונים עקב שינוי באלגוריתם עצמו ובין תיקונים עקב עדכון מאגר המידע שלו).

בהצלחה!

3 תגובות
  1. אליהו
    אליהו says:

    היי.
    השם שלי הוא אליהו, ואני מקדם חובב או יותר נכון אני מקדם רק את האתרים שלי.
    רצתי לשאול.
    האם כל העדכונים האלה מטרתם לעצור את קידום אתרים באמצעות הפצת קישורים מאתרים כמו בלוגים חינמיים או אתרי מאמרים שרשמית גוגל מכנה את זה "כובע שחור" למרות שכולם עושים את זה, או שהמטרה היא למנוע הפצת קישורים כמו לדוגמה קניה 1000 קישורים ביום אחד שזה טכניקה שגוגל פוסל אותה על הסף?

    תודה מראש על התשובה,
    אליהו

    הגב
    • amit
      amit says:

      אני חושב שכל הכוונה שלהם למנוע את המינפולציה של אתרים עם תוכן לא איכותי שמדורגים גבוהה בתוצאות.
      אתרים שכל מה שממקם אותם בתוצאות זה הקישורים ולא התוכן שלהם.
      כל מה שגוגל כל הזמן אומרת זה שהאתר צריך להיות טוב לגולש

      הגב
    • איתי ברנר
      איתי ברנר says:

      אני מעריך שכן, אבל זה נראה שאולי הפילטר היה טיפה גבוה יותר, כי אין כמעט אתר כיום שלא בונה קישורים בצורה אקטיבית והתגובה הכי שכיחה גם בארץ וגם בחו"ל היא שהמון אתרים לגיטמים נפגעו…

      אגב – ואני מקווה שתיקח את זה כביקורת בונה : בניית קישור עם אנקור דרך תגובה בבלוג היא דרך בטוחה להיפגע מעדכון כזה ,ולכן שיניתי את שם המגיב אצלך לשם הפרטי…

      הגב

השאירו תגובה

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *