פחות פרטיות בגוגל

בתחילת החודש חשפנו בפניכם מה גוגל באמת יודע עליכם. מאז לא עברו מספר שבועות, וגוגל ביצעה עוד מספר שינויים בכל הקשור לפרטיות של הגולשים שלה.

השינוי הראשון והחשוב ביותר הוא "Search Plus your World", ומדובר בעצם בשילוב תוצאות מתוך רשת "גוגל פלוס" אל התוצאות האורגניות של גוגל. משמעות הדבר היא שהגולשים מתחילים לראות גם פרסומים של חברים שלהם או פרסומים שלהם עצמם בתוך שטף התוצאות הרגיל. מבחינת פרטיות, אם למשל צילמנו תמונה של הכלב שלנו ושיתפנו אותה רק עם מספר חברים מצומצם, רק הם ואנחנו נראה אותה בתוצאות, כאשר שאר החברים שלנו ברשת או גולשים מן השורה, לא ייראו אותה כלל.

לכאורה לא מדובר בפגיעה כה קשה בפרטיות, אך חשבו מה קורה כאשר שני אנשים או יותר משתמשים במחשב משותף ואחד מהם שוכח בטעות להתנתק מן החשבון שלו?!  ברשת כבר נשמעים דיווחים על כל מיני תוצאות מביכות שהופיעו אצל משתמשים שונים בהפתעה מוחלטת.

השפעת השינוי על קידום אתרים

מבחינת קידום אתרים, מדובר בעוד צעד של גוגל לקראת עולם שבו כל גולש מקבל תוצאות חיפוש שונות לחלוטין והשפעתם של מקדמי האתרים תלך ותפחת. רק מי שלא יהיה מחובר כלל לחשבון שלו או יבחר לבטל את החיפוש המשופר, יראה תוצאות חיפוש טבעיות באמת. למעשה, גם זה לא לגמרי מדויק, מכיוון שלנתונים כמו המיקום הגיאוגרפי של המחפש עדיין יש השפעה על התוצאות.

לפחות כרגע, נראה שמי שכבר מקדם את האתר שלו מבחינה חברתית בתוך פייסבוק או טוויטר, כדאי שיקים גם עמוד מקביל בגוגל פלוס מכיוון שזו הרשת הכי נגישה כרגע לגוגל והגולש מחובר אליה אוטומטית דרך חשבון הגוגל שלו (זאת בניגוד לרשתות האחרות שדורשות חיבור ידני לחשבון הגוגל). למרבה המזל, לא מדובר במשימה מסובכת למדי מכיוון שממשק ניהול הדפים של פלוס דומה למדי לזה של פייסבוק, וגם הפונקציונאליות דומה למדי.

יש גם תנאי שימוש חדשים

בנוסף לחיפוש החדש, גוגל הציגה בסוף השבוע האחרון גם תנאי שימוש חדשים. מצד אחד ,התנאים החדשים קצרים יותר ומתייחסים לרוב מוצרי גוגל בצורה אחידה, אך מצד שני הם מאפשרים לגוגל להצליב מידע מכל השירותים שלה ביחד על מנת להציג פרסומות או תוצאות חיפוש ממוקדים יותר. למשל, אם חיפשנו סרט מסוים ביו-טיוב ולאחר מכן חיפשנו מונח הקשור לסרט גם בגוגל עצמו, נקבל תוצאות מעט שונות מאשר בדרך כלל. הדוגמה הטובה ביותר היא שמות מסוימים שיש להם כמה משמעויות כמו המילה "פינק" באנגלית, שמשמעותה היא גם צבע ורוד, אבל זהו גם שם הבמה של זמרת מפורסמת. אם צפינו  בקטע של הזמרת ביו-טיוב, בפעם הבאה שנחפש בגוגל, יכול להיות שהתוצאות שמתייחסות ישירות לצבע עצמו, יופיעו במקום פחות בולט.

תנאי השימוש החדשים ישפיעו גם על הפרסומות ברשת Adwords ויאפשרו להן להיות ממוקדות טוב יותר עבור הגולשים כך שמי שעושה שימוש במערכת או שותל פרסומות Adsense באתר שלו, יוכל דווקא להרוויח מן השינויים האלו.

לסיום, חשוב להסביר כי יש הבדל בין שינוי של תנאי שימוש לבין מה שקורה בפועל ויתכן כי עד שמוצרי גוגל השונים יותאמו לתנאים החדשים, יעבור זמן מה. בנוסף , גם תנאי השימוש עצמם יהיו תקפים רק מהראשון למרץ למרות שהם מפורסמים כבר כעת.

 כך או כך, דבר אחד בטוח, הולך להיות סוער למדי בגוגל גם אחרי שיא החורף!

3 תגובות
  1. יונתן וינר
    יונתן וינר says:

    בהחלט מעניין לראות כיצד השינויים הללו ישפיעו על תוצאות החיפוש. אני אישית מאמין שמי שידו תהיה על העליונה בכל מה שקשור לשילוב האתר עם רשתות חברתיות ירוויח מכך, ניכר שהרוח נושבת לשם. תמשיכו להעלות כתבות שיעשירו את הידע שלנו. היישר כוח 🙂

    הגב
  2. A.Z.
    A.Z. says:

    גוגל מתחייבת רק לא למכור את פרטיך האישיים לגורמים מסחריים.
    אפשר להבין מזה שהיא יודעת על כל פעילות שאתה מבצע ברשת (בתנאי אתה מנוי/משתמש בלפחות 1 מהמוצרים שלה).
    לגוגל יש מגוון מוצרים שהיא כמובן מעונינת לקדם (לרבות אלה שמביאים לה רווחים כמו אדוורדס ואדסנס).
    אולי גוגל רוצה להגביר את התלות של הגולשים במוצרים שלה, ולהרגיל אותם להתנהגות מסויימת כשהם מחפשים או מפרסמים משהו, וזאת באמצעות הפעלת כמה כלים שעובדים בהתאמה "מופלאה".
    אחרי שסערת הרוחות בעקבות שינוי המדיניות יסתיימו, אנשים ימשיכו בשגרת השימוש בכלים שלה, ויתרגלו לפינוק ש"המחשב" כבר מכיר אותם והם לא צריכים כבר להתאמץ כי גם התוכנות שהם מפעילים מכירות זו את זו….
    ואז – גוגל תוכל לדרוש תשלום עבור הפתרון המושלם שהיא מצאה עברנו בזכותינו 🙂

    הגב
  3. itay
    itay says:

    תודה :-).

    המדיניות של גוגל היא דווקא לא לדרוש תשלום , בטח שלא מלקוחות פרטיים. ממה שאני קורא, המטרה שלה היא תמיד לחשוף יותר גולשים לפרסומות שלה. אם היא תדרוש תשלום, היא לא תוכל אפילו לצייץ שהיא לא מנסה להיות Evil :->.

    הגב

השאירו תגובה

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *