עדכון פינגווין שזעזע לא מעט אתרים בארץ ובעולם, העלה מחדש גם את שאלת האחריות המקצועית של חברות קידום האתרים. השאלה הבסיסית היא "האם שינוי מרכזי באלגוריתם זהה למעין "כוח עליון" שלא ניתן לחזות אותו?" .

במידה והתשובה היא חיובית, הרי שחברות קידום האתרים אינן אחראיות לשינויים קיצוניים בתוצאות החיפוש שהגורם להם הוא עדכון יוצא דופן.  מצב זה היינו בעייתי מאוד מבחינת הלקוח מכיוון שאין לו את היכולת לדעת מה נחשב לעדכון יוצא דופן ומה לא. האם רק עדכון עליו מודיעה גוגל באופן רשמי הוא עדכון כזה? ומה בדבר עדכון כמו  Mayday(קישור) עליו הגיבה גוגל בחצי פה רק לאחר מספר ימים?

שאלה נוספת – האם חברת קידום האתרים לא הייתה יכולה לחזות את השינוי מבעוד מועד ולהתכונן אליו? במקרה של עדכון פינגווין, גוגל החלה לשלוח אל חלק מן האתרים הודעות אזהרה וגם רמזה באופן עבה מאוד שהיא תתחיל לפגוע באתרים שביצעו פעולות קידום קיצוניות מדי כבר כחודש או חודשיים לפני העדכון. מבחינת חברת קידום האתרים , מדובר בזמן סביר לבצע פעולות מגננה, אך נראה כי רוב החברות לא השכילו לעשות זאת, נתפסו עם המכנסיים למטה, ואתרים רבים נפגעו בצורה חמורה מאוד.

רשלנות בקידום אתרים

לפני מספר שנים, החלו עורכי דין מסוימים בארץ לדבר על "רשלנות בקידום אתרים", אך מספר המקרים שהגיעו לבתי המשפט היה זעומים ביותר. אחד המקרים המפורסמים ביותר הוא של מקדם אתרים שהיה סוכן כפול וקידם שני מתחרים ישירים אחד של השני. מקרה זה, חמור ככל שיהיה, התייחס לאתיקה מקצועית בסיסית ולא לדירוגים ספציפיים, כך שקשה להסיק ממנו בנוגע למה שצפוי לנו בעתיד.

עם זאת, יכול מאוד להיות שלאחר עדכון פינגווין נתחיל לשמוע על מקרים שהגיעו לבתי משפט באשמת רשלנות. כאשר בעל מקצוע כמו רופא שיניים משלם לחברת קידום אלפי שקלים בחודש וכל העבודה יורדת לטמיון ביום אחד (מקרה אמיתי שבו אתר איבד כמעט את כל התנועה שלו), המוטיבציה לתבוע את חברת קידום האתרים גודלת ויכול מאוד להיות שגם התקשורת תיתן לתביעה רוח גבית. למרבה הצער, המוניטין של מקדמי האתרים גרוע כמעט כמו זה של עורכי הדין,  ויש לא מעט כתבי משפט או טכנולוגיה שרק מחכים לרגע כזה.

בכל מקרה, אין ספק שפסק דין ראשון ותקדימי, גם בערכאה נמוכה , שיעסוק בנושא באופן ישיר בארץ עלול יהיה להשפיע על התחום כולו. זה לא בהכרח דבר רע וסביר להניח שלצד מקדמי אתרים רבים שיצטרכו לשנות את שיטות העבודה שלהן , יהיו גם כאלו שישמחו על כך שסוף סוף מישהו עושה קצת סדר. מצד שני, אם התביעה תיגרר לערכאה גבוהה יותר וערעור אחד או יותר יתקבלו, הדבר עלול ליצור כאוס יותר גדול במקצוע מאשר קודם.

לאחר עדכון פינגווין – מה צריך לשאול את חברת קידום האתרים?
בעקבות כל מה שנכתב עד כה, הנה מספר שאלות שכדאי לשאול את חברת הקידום בזמנים של אי בהירות –

  • האם אתם עוקבים אחרי ההכרזות הרשמיות של גוגל ?
  • האם אתם משנים את שיטות העבודה שלכם בעקבות כך?
  • האם אתרי הלקוחות שלכם מנוטרים באופן אקטיבי דרך כלי מנהלי האתרים של גוגל (WMT)?
  • האם אתם מספקים לי כלקוח שקיפות מלאה לגבי כל הקישורים שאתם בונים?

תהיה זו נאיביות לחשוב שאפשר יהיה לקבל מענה על כל השאלות האלו, אך הצגתן בפני חברת הקידום תגרום לנציגיה להבין כי אתם בעניינים , ואם הם יתחילו להתקפל או לזגזג, תוכלו לחשוב שנית אם כדאי לכם לשכור את שירותי החברה.

הבהרה : פוסט זה לא נכתב על ידי עורך דין ואין לראות בכתוב בו עצה משפטית כלשהיא

2 תגובות
  1. זקן השבט (עמנואל)
    זקן השבט (עמנואל) says:

    אני כותב בנושא הזה כבר חמש שנים, בעיקר בפורום אקטיביטק.

    בנוסף למה שאיתי ציין, הלקוח צריך לדרוש ממקדם האתרים התחייבות בכתב שעבודתו תהיה תואמת להנחיות גוגל למנהלי האתרים ולהודעות גוגל המתלוות לשינויי אלגוריתם ולעדכונים החודשיים.

    הגב
    • איתי ברנר
      איתי ברנר says:

      תודה אבל הפידבק, אבל משתמע ממה שאתה כותב, ששום חברת קידום אתרים לא יכולה לבנות קישורים בצורה יזומה, והיא חייבת להתבסס כמעט רק על קידום On page… אפילו שתילת קישור עם אנקור באתר כמו ynet מתוך מאמר מקצועי (אולי החלום הרטוב של מקדמים רבים בארץ), תיחשב לעברה חומרה על הכללים של גוגל… שלא לדבר על כל אתרי המאמרים כמעט…

      הגב

השאירו תגובה

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *