עסקים צומחים ברשת

בעוד חלק מתושבי המדינה עדיין עסוקים בשאלה האם הפעלת קווי אוטובוסים בשבתות בתל אביב היא שבירת הסטאטוס קוו או לא, מקדמי ובוני אתרים נאלצו להתמודד בסוף השבוע האחרון עם פרויקט חדש של גוגל ומשרד התמ"ת שנועד להציע לבעלי עסקים קטנים אתר בחינם , כולל אחסון, דומיין ו – 120 כרטיסי ביקור. שמו של הפרויקט הוא "עסקים בישראל צומחים ברשת" וכתובתו היא asakimonline.co.il (שם שבוודאי כמה מקדמי אתרים היו אוהבים מאוד ולא מזכיר כלל את מרבית אתריה של גוגל שבדרך כלל נמצאים על הדומיין שלה).

עסקים צומחים ברשת - מה מקבלים

על מנת להבין על מה קמה המהומה, צריך להפנים שעד כה, גוגל ישראל לא עסקה כמעט באופן ישיר במתן שירותים עסקיים לבעלי מקצוע , למעט מערכת הפרסום Adwords  שהיא מכונת ההכנסות העיקרית של החברה בעולם כולו. אמנם פלטפורמת Google Sites תורגמה לעברית, אך זו הייתה מערכת חינמית לחלוטין שלא הייתה לה מטרה עסקית מובהקת ומי שהשתמש בה לא קשר את עצמו בשירותים אחרים של החברה.

לעומת זאת, לפרויקט החדש יש פן שיווקי מוחלט, גם אם גוגל בעצמה לא מספקת את שירותי הבניה ומפנה את הגולשים בעצם לפלטפורמה חיצונית, היא עדיין מפזרת בטפסים השונים ובאתר הפרויקט לפחות הפניה אחת לקבלת מידע שיווקי ממנה ומקדישה לגוגל פלוס, יו – טיוב וכמובן גוגל פלוס שלושה שקפים נפרדים (פייסבוק וטוויטר נאלצים להצטופף ביחד). בנוסף לכך, היא מקדישה עוד שני שקפים למערכת הפרסום Adwords כשהיא מתעלמת לחלוטין מאפשרויות אחרות כמו תוכניות שותפים.

מה מפסידים מכך מקדמי ובוני אתרים?

גוגל ישראל שמה כעצמה למטרה להעלות אלפי עסקים חדשים לרשת בזכות הפרויקט החדש, כאשר כל האתרים האלו ישתמשו בסופו של דבר בפלטפורמה כמעט זהה ובעיקר סגורה אשר נבנתה על ידי חברת Webydo (קישור).

לכאורה לא מדובר בדבר רע כל כך ואפילו אפל הצליחה להשתלט על נתח שוק רחב באמצעות היצמדות פנאטית לתקנים ומערכת הפעלה סגורה. הבעיה היא שבמדינה קטנה כמו שלנו, גוגל פוגעת במגזר שלם של בוני ומעצבי אתרים שהגישה שלהם למערכת תהיה בסופו של דבר מוגבלת, אם בשל מגבלות הפלטפורמה עצמה, ואם בגלל שהלקוח יחשוש לקבל שרות מאדם שאינו גורם מוסמך מטעם חברת Webydo.

סביר להניח שגם מקדמי אתרים לא יהיו מרוצים כל כך מן המצב מכיוון שמערכת סגורה מקשה בדרך כלל על ביצוע שינויים מבניים החשובים לקידום האתר (קידום מסוג on page). במקרה שלהם, הסיבה לכך היא הגישה המוגבלת לקוד שמערכות שאינן בקוד פתוח מספקות.

גם ללקוח יש מה להפסיד

למרבה הצער, גם הלקוח לא בהכרח יהיה מרוצה מהדיל האטרקטיבי שמוצע לו, במיוחד אם יטרח ויקרא את האותיות הקטנות החושפות כי עלות אחזקת האתר היא 65 ₪ לחודש לאחר השנה הראשונה. ישנן לא מעט חברות אחסון הגובות מחירים נמוכים יותר ומערכות בקוד פתוח כגון WordPress או ג'ומלה לא דורשות דמי אחזקה חודשיים, למעט אולי הוצאות ההקמה שהן בדרך כלל חד פעמיות.

יש לציין שמטרת המדינה היא בדרך כלל לעודד שוק חופשי ותחרות, אך במקרה הזה, היא עושה בדיוק את ההפך, המתנה שהיא רוצה לתת לעסקים הקטנים שאין להם גב כלכלי חזק, פוגעת בסופו של דבר בעסקים קטנים אחרים!

לסיכום, למרות שבפוסט הזה התמקדנו בצדדים הפחות זוהרים של הפרויקט החדש, נשמח לשמוע את דעתכם  : האם מדובר ביוזמה מבורכת, או שמבחינתכם באמת נחצו כאן כמה קווים אדומים.

0 תגובות

השאירו תגובה

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *