נתן ליכטר


החודש אני חוגג שנתיים בתחום קידום האתרים. נכנסתי אליו מסיבה אחת פשוטה – אני יודע לכתוב. תוכן הוא הדבר החשוב ביותר לקידום אתרים ומכיוון שאין לי אופי של עיתונאי, החלטתי שמוטב שאתעסק בתחום זה. בעיתונות ישנם כללי אתיקה. לצערי, בתחום ה SEO אין כללי אתיקה בכלל. שמתם לב איך נמנעתי מלחזור על מילים מסוימות יותר מידי פעמים בפסקה הראשונה? לא? תכף תבינו מה קורה פה.

פחלוץ מילות מפתח
לפני כחודש, כתבתי מאמרים ללקוח שהזמין ממני תוכן. זאת לא הייתה הפעם הראשונה שכתבתי בנושא, אבל כמו תמיד החלטתי לעשות תחקיר קטן כדי לרענן את הידע הדי בסיסי שיש לי בתחום. נחרדתי לגלות בשליש הראשון של תוצאות החיפוש בגוגל אתר כל-כך מניפולטיבי שנדמה שהוא זועק "פנדה – אני כאן – בוא וקח אותי!" ובכל זאת האתר עומד חזק ויציב במקומו וגם סביר להניח שבעליו נהנה מאחוז המרות גבוה. רק בפסקה הראשונה מילות המפתח מופיעות 4 פעמים. במאמר כולו, שהוא לא ארוך יותר מ 350 מילה, מילות המפתח חוזרות על עצמן מעל ל 30 פעמים. לתופעה הזו קוראים פחלוץ מילות מפתח. ולפי גוגל, מלבד 1000 קישורים מאתר פורנו – זה הדבר הכי גרוע שאפשר לעשות באתר. לכן כל-כך מעצבן אותי שאין איזה גוף מפקח על קידום אתרים – כי זאת הייתה עלולה להיות עבירה חמורה על כללי האתיקה.

למה להתנהג יפה אם אפשר להתנהג רע?
למרות שהייתי ג'ובניק, למדתי דבר אחד בצבא: תתנהג רע – תקבל יחס טוב. תתנהג טוב תקבל יחס רע. כנראה שבמקרים רבים זה עובד גם בגוגל, כי מי שמקדם רע מקבל יחס טוב מגוגל. קידמתי בעבר בתחום בו האתר המפוחלץ קודם. נהגתי לכתוב בו מאמרים עם בני 300-350 מילה כאשר מילת המפתח לא חוזרת בו יותר מ 3 פעמים. פעם אחת בפסקה הראשונה, פעם אחת באמצע המאמר ופעם אחת בסופו. לא הגעתי למיקום טוב כל-כך כמו האתר המפוחלץ. כדי להבין עד כמה המאמר היה חסר תועלת ומגוחך, קראתי אותו בקול רם והרגשתי כמו רובוט דביל. אני יודע שבעבר היה נהוג לדאוג שמילות המפתח יהוו 3% מצפיפות המילים בדף, אבל היום מקדמים רבים לא מאמינים בזה וגם אני לא. באתר המפוחלץ מילות המפתח תפסו יותר מ 10% מהתוכן בדף שהופיע בתוצאות החיפוש.

אז למה זה עובד?
ניסיתי להבין איך אתר שמילת המפתח בו חוזרת יותר מ 30 פעמים במאמר אחד, מצליח לשמור על מקום גבוה בדף הראשון והגעתי לכמה מסקנות:

  • פנדה עוד לא גילה את האתר – האלגוריתם שאמור לחסל את הספאם והתוכן הכפול כנראה עוד לא הגיע לאתר משום מה. אם זה היה אתר באנגלית, סביר להניח שהוא היה עף לארגז החול ונקבר בו כל-כך חזק עד שהיה יוצא בצד השני של כדור הארץ, וליתר דיוק במשרדו של נבניט פנדה, המהנדס על שמו קרוי האלגוריתם.
  • האתר היה ילד טוב ולא מזמן הפך לילד רע – יכול להיות שבמשך שנים האתר הזה היה מורכב מתוכן איכותי ומעניין, אבל המקדם לא הצליח להביא אותו לדף הראשון. כאשר שום דבר לא עזר, הוחלט להשתמש בנשק יום הדין ולקוות שאף אחד לא יראה את עשן מילות המפתח עולה מן התוכן לאחר ההפגזה.
  • מותג חזק – גוגל אוהב מותגים. זה די ברור. יכול להיות שהמותג חזק ברמה כזו ששום דבר לא יכול לפגוע בו. גם לא פנדה.
  • האתר עדיין לא נבדק ידנית – אולי בגלל שהוא מותג ואולי בגלל שהוא נבדק בעבר מספר פעמים וקיבל ציון של ילד טוב, עובדי גוגל לא חזרו לבדוק אותו שוב ולכן המקדם שלו יכול להרשות לעצמו להשתולל כמו ילד שהוריו נסעו לחופשה.

לפחלץ או לא לפחלץ – זאת השאלה
זו לא הפעם הראשונה שאני נתקל בקידום שחור כזה. מה שהמקדם שלו עושה הוא פשוט לרצוח את הפנדה, לפחלץ אותו ולתלות את ראשו בסלון שלו. כאמור, אני גם לא חושב שצריך להיות במאמר צפיפות של 3% מילות מפתחת. האלגוריתם של גוגל אומנם לא יודע לקרוא תוכן, אלא רק את הקוד, אבל אני חושב שהוא מספיק חכם ויכול להבין במה עוסק האתר לא רק מהדף הספציפי המקודם, אלא מריכוז המילים בכל האתר וביחס לקישורים הנכנסים. אני ממשיך לשאול את עצמי בכל פעם שאני נתקל בזוועה כזאת; האם כדאי להפסיק להיות ילד טוב? האם להתחיל לפחלץ את האתר במילות מפתח?

אבל אז אני אומר לעצמי: בעדכון הבא האתר ייפול ויתרסק, אם הלקוחות יראו שאני מפחלץ את האתרים שלהם הם יתנו לי בראש, וגם בסופו של דבר, אולי הגולשים רואים שאתר ההוא מניפולטיבי ואולי בכלל לאתרים מסוגו אין הרבה פניות. מה שבטוח הוא שאני לא מתכוון לפחלץ לעולם, אני פשוט לא מסוגל לכתוב כך.
מאת: נתן ליכטר – מקדם אתרים פרילנסר http://www.lichterseo.com

 

0 תגובות

השאירו תגובה

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *