בעקבות דיונים עם קולגות בנושא, עלה לי הרעיון לכתוב מאמר בעניין.

תודה לגלעד אלעזר.

באחד הדיונים הסוערים בין מקדמי אתרים עלו מספר שאלות על המקצוע של קידום אתרים, שלא מוכר לכולם.

והשאלה העיקרית: האם קידום אתרים הינו מדע מדויק?
אז ננסה לענות על השאלה הזאת.

אני אישית, לא הייתי קורא לזה מדע מדויק, מאחר ותחום זה כולל לא מעט גווני אפור (לא, לא התכוונתי לקידום אפור,שחור וכ"ד), אך בהחלט יש לנו כלים ושיטות ידועות. במידה והתקיימו כל הדברים, האתר שלכם יתקדם בתוצאות של גוגל. כמובן שהדבר תלוי גם בביצועי המתחרים שלכם ובמידת התחרות של תחום העיסוק שלכם.
על כל השיטות והכלים הידועים,  תמצאו מידע מכאן ועד הודעה החדשה בשלל האתרים, בלוגים, פורומים בתחום. אין צורך שאזכיר אותם כאן.

אז היכן הבעיה?

יש כמה גישות לקידום אתרים. כשאני אומר "כמה", אני מתכוון ללא מעט, מאחר וכל יום אני שומע על דעה אחרת.
כל השיטות מתבססות על אותם עקרונות: תוכן, מבנה אתר, קישורים וכ"ד…
אך פה מגיע ההבדל.

ההבדלים, הם בעיקר בין שיטות עבודת קידום אתרים.

  • שיטה המתבססת על שיפור תוכן האתר, איכות האתר וביצועי הגולשים באתר.
  • שיטה שמתבססת על הפצצת הקישורים.

ישנם יתרונות וחסרונות בכל השיטות השונות.

לשיטת הקידום המבוססת על תכני האתר ,איכות האתר ומשלבת עבודת קישורים (השיטה הנכונה לדעתי), יש חסרון שמתבטא בזמן ארוך יותר של הגעה לתוצאות מאשר בשיטה השנייה, אך ישנם יתרונות משמעותיים. ברגע שאתר קודם, הוא מגיע לתוצאות המבוקשות, יחס ההמרה באתר משתפר, וגם לאחר הפסקת עבודת קידום, דפי האתר ממשיכים להחזיק במיקומים מקודמים בגוגל לזמן ממושך יותר.

לשיטה השנייה, המסתמכת על כמות גדולה של קישורים בזמן קצר באמצעות תוכנות, בוטים, או קנייה של קישורים, יש יתרון. לרוב אתר יתקדם מהר, אך קיים חיסרון משמעותי מאוד. האתר יכול להיענש על ידי גוגל עד רמת המחיקה מהאינדקס או הזזה לדף 14 לדוגמא.

לאחרונה, טיפלנו במספר פניות של בעלי אתרים שהאתרים שלהם קודמו בשיטת הקישורים.
התלונות של בעלי האתרים:

  • " האתר עלה לדף ראשון תוך חודש ופתאום נעלם לדפים אחרונים"
  • "האתר היה בדף ראשון ונעלם מגוגל"

    לצערי, בחלק מהמקרים אין לנו הרבה מה לעשות מעבר ללתת המלצה על בניית אתר חדש. במקרים קיצוניים ממליצים להחליף דומיין.

למה זה המצב?
לאתרים אלו בוצע עבודת קישורים ע"י תוכנה אוטומטית שמריצה תגובות בבלוגים ברחבי העולם. לפעמים מדובר על מספרים מטורפים של 5,000 תגובות כאלו.
הפצצת קישורים כל כך מסיבית, היא סיבה להענשה. לנו אין כל יכולת להסיר את התגובות הללו ממקומם.
לפעמים תגובות אלו מופיעות באתרים "שליליים", העוסקים בתחומים בעיתיים שלא היינו רוצים קישורים משם, כי זה פוגע באתר .

אחת הדרכים לתקן זאת ביעילות, היא להחליף את האתר ולהישאר על אותו דומיין, בתנאי שהקישורים לא בוצעו לדף הבית של האתר.
במידה והקישורים הם לדפים פנימיים, אנו משנים את כתובת הדפים על מנת ל"שבור" את הקישורים שמפנים לאתר.
במידה והקישורים בוצעו על כתובת דף הבית, יש כמה אפשרויות לתיקון.
הראשונה שבהן, היא החלפת הדומיין והאתר – בעייתי לחלק מהגופים העסקיים לאחר בניית מיתוג ופרסום שם הדומיין. ביצוע פעולה זאת, מאפסת כל עבודה שנעשתה מקודם ומשמעות הדבר היא התחלת עבודה מאפס.
אפשרות שנייה, היא לחכות עד שהשפעת הקישורים אלו תרד.

חשוב לציין שלא ברור כמה זמן זה יכול לקחת…

אפשרות נוספת שנבדק, האם אפשר לחזק את האתר כך, שפעולות שנבצע יסירו את הענישה על האתר בעקבות הקידום הבעייתי.

חשוב לציין שההחלטה היא לא בידיים שלנו אלה בידי הלקוח.

חשוב לי לציין,  וחשוב עוד יותר שאתם הלקוחות,  תבדקו טוב באיזו דרך חברת קידום פועלת לפני שאתם רצים לסגור.
במידה והמקדם אומר לכם שהקידום הוא:

  • תוך חודש
  • מבטיח לכם 100 קישורים בשבוע
  • לא מדבר איתכם על שיפור תכני האתר ועל הפן השיווקי באתר
  • לא מציין כתיבת תוכן ופיתוח של האתר

כל ההבטחות ופעולות מסוג אלו אמורות לומר לכם שמשהו לא ממש "כשר" יקרה לאתר שלכם.
תשקלו טוב אם שווה לכם להסתכן בתמורה לחודש, חודשיים או שלושה שתהיו בדף ראשון עד שהעונש מגיע.

לסיכום העניין:
קידום אתרים הוא לא מדע מדויק, אבל בהחלט יש דרך נכונה לעשות קידום לאתר תוך חשיבה הוליסטית = שלמה על התהליך תוך התמקדות בטיב האתר ותכניו.
ויש דרך לא נכונה לעשות זאת בראייה צרה לטווח קצר בלבד.

בהצלחה

12 תגובות
  1. אורי זילברשטיין
    אורי זילברשטיין says:

    אני מסכים איתך על כך שישנה בעיה בשוק הישראלי, מנוע החיפוש דומה יותר לזה של ארה"ב ב-2002 מאשר 2010.

    הלקוח הישראלי רוצה מעט מאד כסף עבור המון תוצאות בזמן לא הגיוני כל זאת כתוצאה מחאפרים שמציעים שירותים בשווי של 4,000 שקלים ב-400 שקלים תוך שימוש ברובוטים אוטמטיים, אתרי ספאם, הפצצות קישורים וכו'

    אך אלו הם מקרי קיצון, חשוב לבנות קישורים והכי חשוב שאלו יהיו קישורים איכותיים כמה שיותר ולא ספאם של כמות. אחלה כתבה

    הגב
    • עמית מלכי
      עמית מלכי says:

      צודק אורי
      כנראה אנחנו לא בראש סדר העדיפות בצוותי הפיתוח שמורכבים מהמון ישראלים.
      🙂
      עצוב לי שזה כך.
      במידה וזה היה כמו בחו"ל הרבה דברים היו נראים אחרת.

      הגב
  2. תומר דואק
    תומר דואק says:

    אני מסכים איתך עמית
    לי יוצא להיתקל במקרי הקיצון בהמון מקרים , אני מעדיף לא לעשות עבודה כלל , ממש ככה
    אותו דבר פה , לפי הבלוג שלך , וגם לפי מה שאני שומע מבעלי מקצוע אחרים שעוסקים בכל תחום שהוא .
    כמו בכל דבר , צריך לעשות את זה כמו שצריך , אבל צריך גם לדייק בדברים שצריך גם לעשות התאמה לצרכים ולאיזה סוג קמפין וכו'

    הגב
  3. Tsafi
    Tsafi says:

    כמה באמת נחשב כול הקישורים מבלוגים ? שמתי לב שלרוב האתרים אם אלפי קישורים אין PR גבוה ורוב הקישורים שלהם הם מאתרים או בלוגים אם PR 0 ,האם זה נחשב? או שזה סתם בזבוז זמן שלהםתומי שמוכר להם קידום אתרים מראה להם רק את כמות הקישורים.

    הגב
  4. עמית מלכי
    עמית מלכי says:

    הי
    שאלה מצויינת
    נתחיל מי זה שברוב הבלוגים הקישורים סגורים לגוגל.
    אך ישנם לא מעט בלוגים שהקישור פתוח כמו בבלוג הזה :).
    במידה והתגובות ענייניות אז זה בהחלט יכול לעזור.

    לאחרונה נראו לא מעט אתרים שבעזרת תוכנה יצרו אלפי קישורים כאלה
    ואכן התקדמו…
    לפחות בהתחלה ברגע שגוגל "עולה" על העניין הוא יכול להעניש בחומרה
    קישורים זה עניין של איכות ולא הכמות.
    בשבוע הבא יעלה מאמר חדש על איכות הקישורים
    תהנה

    הגב
  5. shuke
    shuke says:

    בלוג ממצה.מעלה ספקות ותהיות.כאחד שהיה בצד השני של המתרס-בעל אתר.הבעיה הינה קשה עד מאוד.אין שום פרמטר להציג ללקוח על ביצוע העבודה.למעט מיקום בגוגל.וזה מה שמשווקים אנשי קידום האתרים.וזו מלכודת.מה נראה ללקוח -קישורים ? מאמרים ? אתרי תשתית ? מה שמענין את הלקוח מיקום בגוגל. זה שם המשחק.

    הגב

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] This post was mentioned on Twitter by PARADIGMA SEO , amit malki. amit malki said: שאלה שעולה מדי פעם על פני השטח. ובמיוחד בימים אלו כשנתקלים בקידום שלילי המאמר הזה יתן לך כלים לבחור בחברת קידום… http://fb.me/KGhABx8j […]

השאירו תגובה

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *