קידום חנות וירטואלית

פתיחת חנות וירטואלית באינטרנט הפכה להיות סוג של מכרה זהב מודרני, ולא רק מי שנמשך למסחר או לעסקים רוצה חלק בעוגה. רשת האינטרנט יכולה לראות עוד עשרות רשתות חברתיות באות והולכות ואפילו עוד מנוע חיפוש מוצלח אחד או שניים, אבל את החולשה האנושית לקניות בשילוב עם הנוחות של גלישה מכל מקום ובכל שעה, קשה מאוד לנצח. אתרי הקניות הראשונים ברשת הופיעו כבר באמצע שנות התשעים, ומיום ליום מבחר המוצרים והשירותים ברשת רק הולך וגדל. אם לפני עשור מישהו היה אומר לכם שאפשר להזמין מכונית באינטרנט , סביר להניח שהייתם צוחקים עליו, אבל היום יש כבר אנשים שעושים את זה.

מאיפה מתחילים?

לכאורה, כל מה שצריך לעשות על מנת לפתוח חנות וירטואלית זה אתר אינטרנט ומערכת סליקה, אך העסק עצמו מעט מורכב יותר : לא מספיק לדאוג למלאי זמין ומחירים אטרקטיביים, חשוב מאוד גם לבדל את האתר מהמתחרים ולגרום לו להופיע במקומות הראשונים במנועי החיפוש בחלקים האורגניים , בחלקים הממומנים מעל לתוצאות החיפוש הרגילות, או באתרי השוואת מחירים בהם יש סוג של מונופול לאתר זאפ.

בעוד רישום לאתרי השוואת מחירים או אפילו קידום ממומן דורשים בעיקר מיומנת טכנית ומעקב יום יומי אחרי המתחרים, הקידום האורגני הוא מעט מסובך יותר, על אחת כמה וכמה כאשר מדובר באתר חנות וירטואלית המציב לא מעט אתגרים בפני מקדם האתרים הממוצע.

שמות ותיאורי המוצרים

התוכן הוא אולי החלק המאתגר ביותר בכל הקשור להקמת חנות וירטואלית : הרוב המכריע של בעלי האתרים מסתפקים בהעתקת שם המוצר מהקטלוג בשילוב התיאור או המפרט של היבואן. בפועל, זו היא הטעות הכי גדולה שהם יכולים לעשות מבחינת קידום מכיוון שגוגל מזהה את אותו הטקסט בדיוק בעשרים או אפילו שלושים אתרים שונים, אך נותן את הבונוס דווקא למעטים שכן מציגים חומר מקורי (במיוחד מאז עדכון פנדה).

מסיבה זו, אין בררה , אלא להיות יצירתיים. אמנם את שם המוצר לא תמיד אפשר לשנות , אבל בהחלט אפשר לתת זווית אישית על תיאור המוצר ולהחליף את הטקסט המשעמם והבנאלי של היצרן בטקסט מושך ופיקנטי יותר. מיותר להזכיר שהדבר גם גורם לתוצאות בגוגל שמכוונות אל האתר להיות מושכות יותר.

אפשרות נוספת להרחבת המידע על כל מוצר היא באמצעות תוספת המלצות גולשים או חווית קנייה. כמובן שיש לאשר את אלו באופן ידני על מנת להימנע מספאם של מתחרים או סתם לקוחות ממורמרים המתבטאים בצורה לא נאותה.

דפי קטגוריות

עם כל הכבוד למוצרים עצמם, מרבית תהליך הקידום יתמקד בדרך כלל בקטגוריות ובעמודים המוקדשים למילות המפתח השונות. בנקודה זו, הרבה מאוד בעלי אתרים מבצעים טעות נוספת ולא שמים בעמודים טקסט נוסף מעבר לשמות המוצרים.

השאלה היא לא האם צריך להוסיף עוד טקסט לעמודים האלו, אלא איפה לשים אותו… הפתרון הקל ביותר הוא לשים את הטקסט בתחתית העמוד, אך הפתרון הזה נראה לא אסתטי והטקסט מנותק מההקשר שלו.

אפשרות נוספת היא לשים את הטקסט בצד, אך הדבר דורש לצמצם את מספר הפריטים המופיעים בעמוד, ועלול לפגוע בסופו של דבר בחוויית הקנייה.

פתרון ביניים הוא לשים את הטקסט בחלק שנפתח בלחיצה על חלק בעמוד (נקרא לפעמיים "אקורדיון"). במצב זה גוגל יכול מצד אחד לקרוא את הטקסט, אבל מצד שני, הטקסט עדיין לא נחשב לטקסט מוסתר ולא עובר על הקווים המנחים של גוגל למנהלי אתרים בעניין.

אגב – הכותרת של החלק המוסתר לא חייבת להיות בהכרח "מידע נוסף", ויכולה להיות גם "טיפים לרכישה", כאשר הטיפים האלו ייחודים לכל קטגוריה. כך הטקסט שנוסף לעמוד באמת הופך להיות שימושי גם לגולש ולא רק לגוגל.

חקר מילות מפתח

גם חקר מילות מפתח בכל הקשור לקידום חנות וירטואלית עלול להיות מאתגר. בהקשר הזה, יש להבין שלא כל החנויות תחרותיות באותה מידה. לדוגמה, יש הרבה מאוד חנויות שמוכרות מכשירי חשמל ברשת, אבל יש יחסית מעט חנויות המציעות קניית בגדים באינטרנט.

בהתאם לגודל התחרות, כך מוטב לבחור את התמהיל והמגוון של מילות המפתח. אם למשל החנות מוכרת מכונות כביסה, אז אין בררה, אלא לקדם את הביטוי "מכונת כביסה" או "מכונת כביסה זולה". לעומת זאת, אם החנות מוכרת אך ורק מדפסות, אולי מוטב לקדם ביטויים ארוכים יותר כגון "מדפסת דיו זולה" או "מדפסת HP למשרד". הכול שאלה של זמן מול תועלת, ולכן קידום של ביטויי זנב ארוך יכול להביא לא פחות תנועה, ואפילו יותר תנועה מאשר קידום של ביטויים כללים יותר. אחת הסיבת לכך היא שביטויים כללים יותר, ובמיוחד כאלו של מילה אחת, נוטים להיות תזזיתיים יותר בכל הקשור למיקום שלהם בתוצאות החיפוש. (היום אתה מקום עשר, מחר עשרים, ומחרתיים רק אלוהים יודע…).

תשתית

החלק האחרון שעליו נדבר הוא התשתית של החנות הוירטואלית. בשוק קיימות לא מעט חנויות וירטואליות המבוססות על מערכות ניהול תוכן "פרטיות" של חברות לבניית אתרים, ולעומתן, יש הרבה חנויות שמבוססות על מערכות בקוד פתוח בג'ומלה או אפילו וורדפרס (לאחר שנוספו להן הרחבות מסוימות).

מבחינת קידום אתרים, חשוב לוודא שחופש הפעולה הוא מוחלט, שאפשר לשנות את תגי המטה לאורך כל האתר, החל מדף הבית ועד לדף המוצר הבודד, וכמו כן, שאפשר להוסיף טקסט או אלמנטים נוספים במידת הצורך. ישנן חברות אשר מספקות "חבילת בסיס" בזול, אך דורשות סכומים לא מבוטלים עבור כל תוספת או שינוי.  בלי קשר לשאלה איזו מערכת היא הטובה ביותר, חשוב מאוד לבדוק את מגבלות המערכת טרם החתימה על החוזה מול חברת בניית האתרים.

בנוסף, כאשר חברה מסוימת טוענת שהיא מספקת גם שירותי קידום, יש לוודא שהיא מקדמת את האתרים שלה באופן שוטף ולא מסתפקת בבניית אתר "שמתאים לקידום". אתר שמתאים לקידום אמנם יכול למצוא את עצמו מדורג על הרבה מאוד מילות מפתח כלליות, אך אלו לא בהכרח יביאו קונים פוטנציאלים , ולכן לא יתרמו ליחס ההמרה של החנות.

יש שאלות?

כמו תמיד, נשמח לשמוע מניסיונכם לגבי הצלחות (או כישלונות) של קידום אתרים מהסוג הנ"ל. האם יש לכם עצות נוספות מעבר לאלו שהעלנו כאן? על איזו מערכת ניהול תוכן אתם ממליצים לקידום וכו'.

1 תגובה
  1. אייל
    אייל says:

    כל הנכתב כאן באמת חשוב ויש לשים לב לכל ההיבטים הנ"ל עוד לפני פתיחת החנות, כי ייתכן ולפני הפתיחה לא נלקחה בחשבון עלות נוספת ליישום כל הנקודות שהועלה בפוסט, אך עם זאת, חלק גדול של אתרי מכירות אינם מנצלים את הפוטנציאל שטמון במבקרים היחידים שמגיעים לאתר מיד לאחר הפעלתו ולפני שהגיע לפסגה.

    הרי כל אותם המבקרים היחידים יכולים לחולל מהפכה בבוא הזמן.

    אם ניקח את הנושא צעד אחד קדימה, יהיה ניתן לראות כי חלק מאוד גדול של מבקרים רוכשים מוצר כזה או אחר החל מביקור השני ומעלה וזה קשור באופן ישיר לרצונו להשוות מחירים עם ספקים אחרים של מוצר זהה.

    הצעת הרשמה לעלוני מידע תקופתיים של אתר חדש (וגם וותיק), הוא זה שיביא לקוחות חוזרים לאתר ובאותה הנשימה גם יטפל בהתנגדויות של מבקרים כאשר ניצבים אל מול עובדה כי מדובר באתר חדש ולא מוכר בשוק וייתכן מאוד שלא יספק את המוצר הרצוי בזמן אם בכלל.

    כל זה על קצה המזלג של פעילות ברשת האינטרנט בכלל ועל מסחר אלקטרוני בפרט

    הגב

השאירו תגובה

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *