בקהילה הפנימית של מקדמי האתרים בארץ שמור מקום של כבוד (מפוקפק) לאותן חברות קידום אתרים המשתמשות בסיסמה כמו "לא קודמת , לא שילמת" ומבטיחות ללקוח שרק אם יגיע לעמוד ראשון או אפילו למקום מסוים, הם ייגבו ממנו כסף.

השאלה הראשונה אותה הלקוח צריך לשאול את עצמו היא אם ההצעה הזו באמת משתלמת לו. למה הכוונה? למשל,  יכול להיות שהחברה תחייב את הלקוח מראש לחצי שנה ראשונה מראש, ורק לאחר מכן היא תבדוק את התוצאות ותחזיר לו את הכסף אם באמת לא עמדה ביעדים. הבעיה היא, שללקוח עדיין יכולה להיווצר בעיה של נזילות אשראי במהלך חצי השנה הראשונה, במיוחד כאשר מחירי הקידום בחברות גדולות ובינונית מגיעות לסכומים של אלפי שקלים בחודש.

בעיה פוטנציאלית נוספת היא מספר המילים אותן הלקוח רוצה לקדם . אם למשל, הלקוח הגיע למקום שרצה רק במילה אחת מתוך עשר, האם החברה צריכה להחזיר לו את הכסף או לא? ואם לאחד חודש המיקום כבר יורד, האם הוא עדיין זכאי לקבל את כספו בחזרה? חשוב לוודא שכל הדברים האלו רשומים ומתועדים בחוזה הנ"ל.

התחייבות לתוצאות מנקודת המבט של חברת הקידום

באופן כללי, אפשר להניח שככל שתחום הוא תחרותי יותר, כך יהיה קשה יותר לשמור על מיקום מסוים לאורך זמן או אפילו להגיע אליו מלכתחילה. האמת העצובה היא ששום חברת קידום לא יכולה באמת להתחייב לדבר כזה, מהסיבה הפשוטה שאף אחד לא יודע בדיוק ממה מורכבים האלגוריתמים של מנועי החיפוש. במילים אחרות, אם כרגע האתר שלי נמצא במקום שלישי, אין לי את האפשרות לדעת מהי הסיבה המדויקת לכך שיש מעלי עוד שני מתחרים. כל פעולה  שאני אבצע תהיה בגדר השערה בלבד, ולכן אני לא יכול לדעת בדיוק מתי אצליח לעקוף אותם.

 לעומת זאת, ישנם מקרים בהם התחרות היא יחסית קטנה והלקוח מעוניין לקדם ביטוי ארוך כמו למשל "הנחיית ערבי שירה בציבור". במצב כזה, סביר להניח שהחברה יכולה להתחייב לפחות לעמוד ראשון, אבל עצם ההתחייבות עצמה היא עדיין בעייתית מכיוון שהיא יוצרת אצל הלקוח חוסר בטחון כלפי החברה. הלקוח עלול לחשוב שאם החברה מציעה לו הצעה כזו,אולי באמת יש להם משהו להסתיר…

קידום אתרים דורש קור רוח משני הצדדים

על מנת לחדד את הנקודה מהסעיף הקודם, חשוב להבין שקידום אתרים הוא תחום בו תוצאות של פעולות מסוימות ניכרות רק אחרי זמן רב. מרבית פעילות קידום האתרים כיום מתבססת על הוספת קישורים לאתר המטרה מאתרים שונים ברשת. העניין הוא שמנועי החיפוש מעריכים חלק גדול מהקישורים בצורה שונה, ולעיתים סורקים את העמוד המקשר כמה פעמיים על מנת לוודא שהקישור הוא יציב ולא נעלם פתאום. משמעות הדבר היא, ששינוי שמבצעים היום, יכול להתבטא רק עוד שבוע. כמו כן, במקרים של תחרות גבוהה במיוחד, נדרשת הרבה יותר עבודה כדי לראות תוצאות , והמצב עלול להיראות לכאורה סטטי למשך מספר חודשים.

מסיבות אלו, קידום אתרים נכון הוא קידום שלוקח זמן ודורש סבלנות גם מצדה של חברת קידום האתרים וגם מצדו של הלקוח. פעמים רבות, התחייבות לתוצאות טומנת בחובה גם התחייבות ללוח זמנים לא ריאלי, דבר שעלול להעיד על שימוש בשיטות פסולות. שיטות אלו אמנם מביאות לתוצאות מהירות, אך עלולות לגרום לסנקציות פתאומיות מצד מנועי החיפוש , סנקציות שלעיתים קרובות מכריחות את הלקוח לבנות את כל האתר מחדש ולהתחיל את כל הקידום מאפס. ככל שמספר החברות הקיקיוניות ילך ויגדל,כך סביר להניח שנתחיל לשמוע על עוד ועוד תביעות העוסקות ברשלנות של חברות קידום אתרים לא אתיות.

11 תגובות
  1. יוסי שמש
    יוסי שמש says:

    מסכים עם המאמר לגמרי. חברות שמסכימות מראש על מיקומים (במיוחד במילים תחרותיות) הן או חובבניות או עובדות בשיטות לא חוקיות.
    לצערינו רוב העסקים שמשלמים לחברת קידום אתרים לא יודעים באמת במה זה כרוך ומה עושים שם בחברה כדי לקדם את האתר.
    צריך להכין איזה חוזה של כמות עבודה מסויימת לחודש עם דוחות על מנת ליצור שקיפות מקסימלית בתוכנית הקידום של האתר.

    הגב
  2. קובי אברמוב
    קובי אברמוב says:

    שלום איתי
    אני לא רואה בעיה בכך שיש חברות עם סלוגן של "לא קודמת לא שילמת" כנראה שהחברות האלה לא מפנימות שמה שהם מוכרות זה בעצם שרות, אם זה המודל העסקי שלהם שיהיה להם בהצלחה.

    נקודה נוספת שאני לא מסכים איתה היא שההתחייבות היא בעייתית ולא בגלל שאנחנו לא יודעים איך גוגל עובד אלה בגלל שאנחנו לא יודעים מה יעשו המתחרים שלנו.

    צריך לזכור אנחנו מתחרים/מתמודדים מול מי שנמצא מעלינו בתוצאות החיפוש ולא מול גוגל, במקרה הזה גוגל הוא רק השופט שקובע את הכללים ואנחנו השחקנים

    הגב
  3. amit
    amit says:

    תודה לשניכם על התגובה.
    העלתם תגובות מקצועיות וענייניות ואני מקווה שעוד מקדמי אתרים יגיבו כאן.
    חשוב לנו לשמוע דעות נוספות בעניין.
    אז יאללה מקדמי אתרים להגיב

    הגב
  4. בועז
    בועז says:

    בתור נותן שרותי קידום ובעיקר בתור לקוח של מקדמי אתרים אחרים אני חייב בצער להסכים עם איתי. למה בצער? כי כולם היו רוצים שהבטחה כזו תחזיק מיים, זה נאיבי ומראה על חוסר הבנה מצידו של לקוח שבולע פיתיון כזה, וזה (במילים עדינות) לא לגמרי ישר להבטיח הבטחה כזו מצידן של חברות.
    האם הייתם הולכים לרופא שהיה כותב על הדלת שלו "לא הבראת לא שילמת"? סביר להניח שלא, כיון שאתם מבינים שבעל מקצוע אחראי שעובד בתחום שיש בו משתנים רבים שחלקם כלל אינם ידועים לעולם לא יתחייב לתוצאה כיוון שזה לא אחראי ולא מקצועי.
    אני ממליץ לבחור בחברה שיכולה להציג תוצאות קודמות, יציבות ואיכותיות ולא בחברה שמבטיחה הבטחות לגבי העתיד. זו לדעתי דרך אחראית יותר להשקיע את כספכם
    בהצלחה

    הגב
  5. oriaseo
    oriaseo says:

    בהרבה מקרים זו הדרך של חברות חדשות להיכנס לשוק ולקבל פרויקטים חדשים
    יחד עם זאת שמעתי גם על מקרים שחברות מובילות ומבוססות מתחייבות

    אני חושב שכל עוד החברה נוהגת ביושר ועומדת מאחורי ההתחייבויות שלה – זה לגיטימי

    הגב
  6. איתי ברנר
    איתי ברנר says:

    תודה על התגובות.

    קובי ואוריה – שימו לב שלא פסלתי את המודל על הסף. פשוט ציינתי שבדרך כלל הוא רק גורם ליותר אי הבנות מאשר בכל צורות הקידום האחרות שמתבססות על תמחור קבוע.

    לדעתי האישית, אם חברה רוצה להוכיח את עצמה, עדיף לה לגבות מחיר נמוך (לא באופן קיצוני) ולהראות שהיא עדיין מתייחסת אל עצמה בכבוד.

    לגבי המתחרים שקובי הזכיר : מדובר בשני צדדים של אותו המטבע בגלל שאנחנו לא יכולים לדעת מה בדיוק קובע את המיקום של המתחרה שלנו. גוגל יכול להיות השופט, אבל עדיין חסר לו החלק של נימוק הפסק דין…

    הגב
  7. build up
    build up says:

    כשאומרים "התחייבות" אפשר להתכוון לכמה דברים:

    – לא הגעת ל-5 התוצאות הראשונות תוך חצי שנה – קבל החזר של X שקלים
    – התחייבות להעלאת הטראפיק לאתר במקום מיקומים
    – התחייבות להגיע לדף ראשון (ולא למיקום ספציפי)
    – ועוד כהנה וכהנה אפשרויות

    אפשר להתחייב ולצאת מזה בשלום, כל עוד לא מתחייבים טוטאלית לדברים שברור שאין עליהם שליטה.

    הגב
  8. ohad wms
    ohad wms says:

    אני גם חושב שזה בסדר שיש חברות כאלו, אם הם שורדות זה אומר שהם עושות את העבודה שלהם כמו שצריך – השאלה היא מה האריכות חיים שלהם?
    אני בתור איש SEM ופלנר יכול להבטיח דבר אחד – חשיפה ובגדול אם החשיפה תהפוך ללקוחות זה כבר תלוי ביעד ובמוצר ובמוכר/נותן שירות לקהל = בעל העסק.

    הגב
  9. אילנית
    אילנית says:

    הגישה שלכם לא כל כך מובנת לי, וגם המשפט הבא –
    "עצם ההתחייבות עצמה היא עדיין בעייתית מכיוון שהיא יוצרת אצל הלקוח חוסר בטחון כלפי החברה" (פסקה 2)

    בתור לקוח אני רוצה תוצאות,
    ברור שאני יעדיף לשלם רק על תוצאות. (עם כל ההגדרות בחוזה וכו')
    וברור שהמקדם אתרים, כמוכם, יעדיף לפי כמות העבודה.

    תחשבו שהייתם משלמים אחוזים לקרנות השתלמות רק אם היא הרוויחה לכם,
    הייתם משלמים על תרופה רק אם היא עזרה לכם
    זה אחלה במכל תחום שניתן בלחון ולבדוק אותו.

    אין מ"פ ואין תגי HTML בהודעה.

    הגב

השאירו תגובה

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *