מאת: עמית אדלר,

ראשיתו של המאמר הזה באותו דיון ישן-נושן בקהילת ה-SEO: "איך אתר של 20 עמודים, תוכן זוועתי וצפיפות מילות מפתח קיצונית, מצליח לעלות למיקומים כאלה גבוהים בגוגל". שאלה נאה בהחלט.

מעל 200 פרמטרים דרושים לגוגל כדי לאבחן אתר איכותי וסמכותי, ובכל זאת מישהו תמיד מצליח לעבוד על האלגוריתם. בעיקר בישראל, בה עדיין הכול פרוץ, אבל גם בחו"ל מדי פעם בפעם. פוסט מענייןבבלוג של MajesticSEO, מתאר שני אתרים שהצליחו להתברג גבוה בביטויים תחרותיים תוך כמה ימים, וכל זה הודות להפצצת קישורים מסיבית.

מקדמי אתרים זועמים בחו"ל דיווחו על שני האתרים הסוררים, והם הוסרו מהאינדקס בצורה ידנית. מעניין כמה זמן הם היו יכולים להישאר שם, אלמלא דיווחו עליהם (ניסוי שווה בהחלט). כנראה שימי ה-Google Bomb לא נעלמו; הם פשוט לובשים צורה קצת אחרת.

אומנם כל זה קורה לתקופות קצרות בדרך כלל, מכיוון שאחרי מספר חודשים האלגוריתם או אנשי-גוגל עולים על התכסיסים הללו; אבל הנקודה היא שהם עדיין עובדים. בונים אתר שמיועד לגרוף לידים וכסף, מפציצים בקישורים ועוברים לבניית האתר הבא בתור, כאשר הראשון נמחק מהאינדקס. שיטת עבודה מצוינת, כאשר לא צריך לדאוג למיתוג של עסק או חברה, שעומדים מאחורי האתר.

ככל שחולף הזמן, כך מתבהר ומסתבר ש-SEO איכותי חייב לשלב רכיבים נוספים בתמונה; כאלה שמשיקים לעולמות הקונבנציונליים של הפרסום והיחצנות: יצירתיות בשיווק העסק והאתר, מיתוג, שימוש באפיקים מקבילים לקידום (דיוור אלקטרוני, פרסום ממומן) ועוד.

בקידום, כמו בפרסום, שם המשחק הוא הטווח הארוך. בדיוק כפי שהמכולת בפינה כנראה לא תקבל יותר לקוחות מרשת מזון מפורסמת, כך אתר / עסק שנולדו היום – לא יכולים לצפות לעקוף את כולם בסיבוב התוצאות. כל עוד יש עסק או חברה מאחורי האתר, קשה יותר (ולא מומלץ) לשחק את משחקי הקידום השחור. מי שמוכן להשתתף בניסוי ירוויח אולי לטווח הקצר, אבל ייאלץ להתחיל הכול מההתחלה בכל פעם מחדש.

האלגוריתם של גוגל לא מושלם ולעולם לא יהיה מושלם, מכיוון שהוא צריך להילחם בתחכום האנושי. לכל מנעול תמיד יהיה פורץ, שבסופו של דבר יצליח לפתוח אותו. תחום הקידום הופך לקשה יותר משנה לשנה, והמאמר המצוין של אנידור חקק ב-Feeder, בהחלט מציג את הבעייתיות הכרוכה בכך (בעיקר מהצד של הלקוחות, שמסתכלים רק על מיקומים, בלי לראות את תמונת הטראפיק הכוללת באתר).

ומה יש לגוגל להגיד בנושא? אדון חתולים (Cutts) התראיין אצל אריק אנג' ממש לאחרונה, והודה שקישורים הם עדיין הדרך הטובה ביותר שיש לגוגל לדירוג אתרים. הוא הוסיף שסיגנלים חברתיים, Authorship וסוגי Rich Snippets אחרים, אולי יספקו יותר מידע בעתיד. לא צריך לקרוא בין השורות כדי להבין, שכל זה עדיין לא מחליף את כוחם של קישורים.

אולי יום אחד תתממש תחזיתו של אורן שץ, וגוגל תפסיק לספור קישורים לטובת סיגנלים On-page בלבד. אבל גם היום – באמצע 2013 – לא נראה שזה המצב (לפחות עדיין לא; אין לי שום יומרה להיות נביא). כל מקור טוב לקישורים, לאינטראציה עם גולשים ולאזכורי-מותג – משפיע על מיקומים; ויהיה זה אתר איכותי, מדיה חברתית, פרסום ויראלי שעושה באז או כל אפשרות אחרת.

אז בסופו של דבר אנחנו חוזרים ללחם ולחמאה של עולם ה-SEO  – תוכן טוב וקישורים טובים. זו כל החוכמה וזו כל התורה. עד עדכון האלגוריתם הבא.

17 תגובות
  1. עמית אדלר
    עמית אדלר says:

    איתן – בגלל זה כתבתי בסוף שזמדובר בתוכן טוב ובקישורים טובים; עם דגש על הטובים.

    עידו – תודה רבה ידידי.

    הגב
  2. אנידור
    אנידור says:

    הי עמית
    אחלה מאמר
    מדהים מה שגוגל עושה לנו, רודפים אחרי הזנב של עצמנו כל היום…
    הקישורים לצערנו עדיין תופסים מקום חשוב אך אי אפשר להגיד שהם לא יורדים לאט לאט בחשיבותם..
    מצד שני קשה מאוד להכליל כיום לגבי כל דבר , יש תחומים שיש משהו אחד שעובד ויש תחומים שיש דברים אחרים שעובדים.. מה שיפה זה , שבישראל הכל עובד 🙁
    במיוחד אם יש לך הרבה חברים ברוסיה.. 🙂

    הגב
  3. אלי גולדמן
    אלי גולדמן says:

    מאמר ממוקד וטוב.
    ואכן אין חדש תחת השמש למרות כל ההצהרות, הטענות והתחזיות של כל המקדמים למיניהם: תוכן+קישורים=מיקומים!

    הגב
  4. ולדי
    ולדי says:

    בארץ לי אישית יצא לקדם אתרים בינוניים שעברו אתרים גדולים ורלוונטים בהרבה. בגוגל.קום לא הצלחתי לעשות אותו דבר.

    אני חושב שמנוע החיפוש של גוגל בארץ מאוד ניתן לתמרון.

    הגב
  5. איתי ברנר
    איתי ברנר says:

    אכן סיכום מצוין של תמונת המצב : למרות כל הפנדה והפינגווינים, יוצא לי לאחרונה, בתור איש תוכן, להיתקל בהמון אתרים עם מעט מאוד טקסט שמופיעים במקומות אטרקטייבים בארץ. זה קורה במיוחד כשאני מחפש על נושאים שאני לא מכיר לעומק. לפעמיים קורה גם שכל האתרים בעמוד הראשון מעתיקים אחד מהשני… כאילו שאנחנו ב – 2008.

    הגב
  6. מנשה אברמוב
    מנשה אברמוב says:

    עמית חשוב לקחת בחשבון שהמאמר שהצגת לדוגמא יכול דווקא ללמד את ההפך הגמור.

    במאמר שהוצג באתר של MOZ תוכל לגלות שגם אם שאדון אחמד הפציץ את שני האתרים בקישורים הוא עדיין לא דחק את חמשת האתרים הראשונים.
    וזה גורם לי להסיק שלאתרים הללו יש סיגנלים שאותם קישורים לא יכלו לסנוור(מתחרים ראויים)

    למרות שהצגתי את המאמר ודיי נעצתי את ציפורניי באלגוריתם של גוגל(באחד הפוסטים שלי בגוגל+).
    מהמאמר תוכל גם ללמוד את ההפך הגמור שמציג שדווקא 5 האתרים שאותם לא הצליחו לדחוק הם האתרים שעדיין ראויים להישאר במקומות הראשונים.
    וזאת למרום שהמתחרים שלהם מקבלים הפצצות קישורים-דוגמא דומה זה האתר של פבל בתחום ה SEO שהוא היחידי שהפצצת קישורים לא דחקה…

    הגב
  7. עמית אדלר
    עמית אדלר says:

    היי מנשה, אני מסכים חלקית. ולראיה ניתן לראות את המצב בביטוי "קידום אתרים" נכון להיום, עם מתחרה מאוד מסוים שהגיח מהאפלה ועד עכשיו לא ירד מגדולתו.

    הגב
  8. רן
    רן says:

    שששש…
    לא לגלות לאנשים 🙂

    בכל פעם שאני חוקר תוצאות בארץ ובעולם פתיע לגלות כמה הלינקים הם הבסיס לפעילות הקידום.

    היו תקופות שלדעתי (לפחות בתחומים מסויימים) גוגל הורידו את יחס כמות הלינקים שנדרשו לקידום אתר ומה שנידרש היה מבנה חכם לאתר ותוכן איכותי.
    נכון להיום נראה כאילו הם חזרו לאחור והלינקים בצורה אומנם בצורה מתוחכמת יותר חזרו להיות נקודת יחס משמעותית בקידום.
    למעשה אנחנו מרגישים בפרוייקטים גדולים , שהקידום הפנימי פחות אפקטיבי…

    הגב
  9. מנשה אברמוב
    מנשה אברמוב says:

    גם כאשר הוא הגיע מהאפלה הוא עדין לא הצליח לדחוק את כל המתחרים.

    האתרים התחרותיים באמת לא זזו גם כאשר המתחרים שלהם חטפו מסה רצינית של קישורים.
    כנל גם במאמר שעליו דנת, למרות שהפצצת קישורים כן הטיסה את האתר לראש התוצאות, עדין האתר לא דחק 5 מתחרים שבשביל להזיז אותם צריך הרבה יותר מקישורים כנראה…

    הגב
  10. עידן שלומן
    עידן שלומן says:

    מאמר מצויין, ממש נהנתי לקרוא אותו.
    אני מקווה שיום אחד הקישורים יעלמו מהעולם אך נראה שהיום גוגל לא רוצים לשתף פעולה בעניין…:)

    הגב
  11. מיכל הדר
    מיכל הדר says:

    מה שאתה טוען במאמר אני אומרת כבר שנים, תשקיעו בתוכן ובקישורים איכותיים. כל שאר המשתנים יבואו מכאן כבר. אגב, מאמר מצוין. קיבלת את הכוכבים שלי 🙂

    הגב
  12. אופיר דנקנר
    אופיר דנקנר says:

    עמית, העלית פה נקודה יפה מאד. לצערי אחרי שגוגל הצליחו להלחיץ אותנו עם העדכונים האחרונים נראה ששווה להתייחס ואפילו לעשות בדיקה על מה שאתה ואינדור הזכרתם על קישורים מרוסיה ועל אותו אתר שהצליח להתברג במקום 1 בבטוי (נכון להיום: 28/7/13). אין לי ספק שאותו אתר יעלם בדיוק כפי שהוא צץ השאלה כמה זמן זה ייקח. הדוגמא הזו יכולה להראות לנו שקישורים תופסים אפילו יותר מפעם, כי אם לא, אז איך אתר תוכן טוב שתנועת המבקרים בו גדולה כנראה מכל אתר אחר בתחום ירד במיקומים לטובת אתר ש-90% מהקישורים שלו הם כאלו שבאמת מגיעים מרוסיה 🙂 עצוב אבל נכון, בשורה התחתונה נראה שגוגל הלכו כמה צעדים אחורה.
    בתקווה גדולה שיבוא יום ונוכל לקדם אתר באמצעות השקעת זמן על יצירתיות ולא באמצעות בזבוז זמן על קישורים.

    הגב
  13. עמית אדלר
    עמית אדלר says:

    עידן – תודה רבה. אני מניח שהקישורים לא ייעלמו, אבל לך תדע. בתחום שלנו באמת שאי אפשר להתנבא.

    מיכל – מודה לך מקרב לב על הכוכבים. הבעיה בתפיסה של "תשקיעו בתוכן והקישורים יבואו לבד", היא שיש תחומים שבהם הקישורים לא יבואו גם אם תשלמי 🙂

    אופיר – לא נראה לי שיהיה שלב כלשהו שבו גוגל יהיה חכם יותר מהתושייה האנושית. מישהו תמיד יצליח להשתחל דרך סדק כלשהו.

    הגב
  14. אריאל
    אריאל says:

    תודה על המאמר, איכותי ומדויק. לדעתי גוגל לא יוכלו להפסיק להתייחסו לתת חשיבות רבה לקישורים אלא יצטרכו לדעת כיצד לסנן את הדרכים הלא מקובלות, הקלות והמורכבות על מנת לסנן ולהשאיר את הקישורים האיכותיים באמת לכל אתר.
    יהיה מעניין לראות מה החידושים שיהיו בתחילת 2014.

    הגב

השאירו תגובה

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *