מותג קטן – האם אתה בהכרח צריך אתר?

בשנים האחרונות יותר ויותר מותגים קטנים , אמנים ומעצבים שמוכרים בשם מותג או כינוי מסוים, מוצאים שהם לא צריכים בהכרח לבנות אתר אינטרנט ויכולים להסתפק בדף בפייסבוק.

השאלה אם זה נכון לכל המקרים ומהם היתרונות מול החסרונות בבחירה הזו :

קידום ברשת

 או במילים אחרות – מה קורה כאשר מישהו מחפש את שם המותג בגוגל או בפייסבוק? לגבי פייסבוק – התשובה ברורה , ותמיד יופיע הדף הרשמי של המותג, אלא אם כן הגדירו את השם שלו בצורה לא נכונה. לגבי גוגל – למרות שלפייסבוק יש חשיפה גבוהה מאוד בתוצאות של גוגל, יש גם תופעה של אתרים "שמתלבשים" על שם המותג ויוצרים עבורו דף (לדוגמה, דף של סלון ברלין). לפעמיים האתרים האלו אתיים ומקדמים את המוצרים שלו, אבל לפעמיים מדובר באתרי זבל שסתם רוצים לתפוס לקוחות תמימים ולהפנות אותם לדפים לא רלוונטיים או לסתם פרסומות של מתחרים.

לכן, גם אם לא בונים אתר אינטרנט למותג, חייבים לקשר אל עמוד הפייסבוק שלו מאתרים אחרים ברשת. גם לבנות דף בגוגל פלוס לא יכול להזיק בגלל שהדבר גורם לתצוגה של המותג גם בחיפושים מקומיים (בארץ בעיקר בערים הגדולות). חוץ מזה , כל מי שעושה לאתר פלוס אחת בתוצאות החיפוש (הלייק של גוגל), מדגיש את האתר עבור כל מי שנמצא במעגלים שלו.

לסיכום – אי אפשר לחסוך את העבודה השחורה בכל מקרה

שליטה בעיצוב

 – מעצבים עם ידע טוב בפייסבוק יכולים לבנות גלריות מאוד מרשימות עם תמונות בגדלים שונים או למתוח גלריה על כל רוחב העמוד. למרות זאת, הם עדיין כפופים לחוקים של פייסבוק, וכל פעם שמר צוקרברג מחליט לשנות משהו בעיצוב, הם צריכים להתאים את עצמם אליו במקום שזה יהיה ההפך.

לעומת זאת, כאשר בונים אתר עם גלריה מותאמת אישית, הקוד נמצא בשליטה מלאה של בעל האתר, אך ההשקעה בעיצוב היא מן הסתם גדולה יותר, ויש גם בעיות של תאימות לדפדפנים שונים.

לסיכום – אין תשובה חד משמעית. עניין של זמן וכסף מול תועלת

עדכונים וגישה ללקוחות

 פייסבוק מציגה את העדכונים מהדף בדרך כלל ל – 20% עד 40% מהאוהדים, ואם רוצים חשיפה נוספת, צריך להשתמש בסטטוס ממומן, עסק יקר אם מעלים כמה סטטוסים ביום.

באתר אינטרנט או אפילו בבלוג פשוט אפשר לעדכן עם רשומות RSS או דואר אלקטרוני, אבל אלו בדרך כלל מתאימים לאוכלוסיה עם חיבה לטכנולוגיה שבודקת את המייל שלה לעיתים קרובות וטורחת להתקין קורא RSS או להשתמש בגוגל רידר.

לסיכום – אם המותג לא מאוד טכנולוגי, עדיף להישאר עם פייסבוק

התאמה למובייל

התאמה למכשירים ניידים היא אתגר לא פשוט בפני מעצבי אתרים, ובניית אתר שמותאם לסלולר עלולה להיות יקרה יותר מאתר רגיל, שלא לדבר על יצירת אפליקציה שעלולה להסתכם בכמה עשרות אלפי שקלים.

רוב מי שגולש לפייסבוק מסלולר או טאבלט, עושה זאת דרך האפליקציה. למעשה, האתר הרגיל של פייסבוק לא תמיד ייראה תקין בגלישה מהמכשירים האלו או שהוא יבקש להוריד שוב את האפליקציה.

התוצאה היא שכל עוד מחפשים את שם המותג בתוך פייסבוק, אין בעיה. לעומת זאת, אם משתמשים במנוע חיפוש כמו גוגל, אז פייסבוק מבקש בנימוס לגשת לאפליקציה, מה שיכול לגרום לכך שחלק מהגולשים ישכחו שבכלל רצו לחפש את המותג.

לסיכום – ההתאמה למובייל היא בעיתית בשני המקרים, אז בטווח הארוך, פייסבוק מספקת את הפתרון הנוח יותר.

אז פייסבוק או לא פייסבוק?

בסופו של דבר, בניית עמוד מרכזי בפייסבוק יכולה לחסוך למותגים קטנים את עלות ההקמה של אתר אינטרנט, אבל על המנהלים של המותגים האלו לדעת שזה לא תמיד מספיק, ולפעמיים עדיף לתת יותר פוש בהתחלה מאשר לגלות יום אחד שעמוד הפייסבוק כבר לא מתפקד או מתנהג בצורה אחרת ממה שמצופה ממנו. רצוי לקדם את שני הערוצים האלו במקביל ולא להסתמך על המזל.