החלפת קישורים – למה , כמה ואיך?
למרות השינויים הרבים העוברים על האלגוריתמיים של מנועי החיפוש בשנים האחרונות, הרי שהחלפות קישורים עדיין נחשבות לכלי חזק למדי בכל הקשור לקידום אתרים. אחת הסיבות לכך היא שבעוד קישורים מאתרי מאמרים, פורומים ואתרי סימניות (סטייל dig) בדרך כלל יוצאים מעמודים חדשים שנוצרו על ידי מקדם האתרים, יש חשיבות עצומה גם לקישורים שיוצאים מעמודים ואתרים ותיקים יותר, קישורים שהדרך הכי קלה להשיג אותם היא עדיין באמצעות החלפה.

קישורים יוצאים מול קישורים נכנסים
אחת הטענות הנפוצות כנגד החלפת קישורים היא שתמורת כל קישור שאנחנו מקבלים, אנחנו נותנים בתמורה קישור אחר ובכך כביכול מחלישים את האתר ממנו יוצא הקישור. גם אם יש אמת מסוימת בטענה הזו, הכול יחסי: כל עוד לא מוציאים עשרות קישורים דומים אחד לשני (אותו טקסט או אתר יעד) ודואגים לכך שהקישורים הנכנסים יהיו רלוונטיים גם כן, סביר להניח שההחלפות עדיין ישתלמו ויעלו את דירוגו של האתר. מקדמים רבים מתגברים על בעיה זו באמצעות בניית אתרי לווין , אתרים מלווים לאתר הראשי, אשר מיועדים בעיקר להחלפת קישורים. הבעיה היא שלעיתים קרובות אתרים אלו מציגים תכנים באיכות ירודה ובאופן אירוני, קשה יותר לבצע איתם החלפות קישורים מול מקדמים אחרים.

אז מהי באמת החלפה רלוונטית?
אם בעבר היה מקובל להחליף קישורים בצורה גמישה מאוד מבלי שיהיה בהכרח קשר תוכני בין האתרים המחליפים, הרי שהיום , הגישה הרווחת היא שכן צריך להיות קשר שכזה. מעבר לכך, האתר שממנו מקבלים את הקישור צריך להיות מדורג על מילות מפתח רלוונטיות, וכאמור, כדאי גם שיהיה לו וותק מסוים ברשת.
הרצון לשמור על זיקה תוכנית גורם לעיתים לקושי נוסף של ניגוד אינטרסים כשבעל אתר מסוים לא מעוניין לקשר לאתר של מתחרה עם מילת מפתח שהוא בעצמו גם כן מנסה לקדם אותה. אחת הדרכים לעקוף קושי זה היא באמצעות חיפוש אתרים משלימים : אתרים שקרובים לתחום אותו רוצים לקדם, אך עדיין לא מהווים מתחרה ישיר. מספר דוגמאות לקשרים כאלו – אתר עיצוב גינות ואתר לשירותי גינון (אחזקת גינות), אתר עורכי דין ואתר של שירותי הוצאה לפועל, אתר של מקדם אתרים ואתר של בונה אתרם וכך הלאה… לגוגל יש היום את היכולת למצוא תחומים משיקים אחד לשני, וסביר להניח שקישור כזה עדיין טוב יותר מקישור שאינו רלוונטי כלל (אתר טכנאי מחשבים ואתר משלוח פרחים…).

מאיפה להוציא את הקישור?
זוהי עוד שאלה שיותר ויותר קשה לענות עליה כיום והיא למעשה מתחלקת לשני חלקים : מאיפה להוציא את הקישור והאם יש עדיין טעם בהחלפת קישורים הדדית? (אתר א מקשר לאתר ב ואתר ב מקשר לאתר א).
בנוגע לחלק הראשון של השאלה – כיום יש יותר ויותר עדויות לכך שהחלפת קישורים רוחבית (מכל עמודי האתר) מהחלק התחתון (הפוטר) כבר אינה אפקטיבית כמו בעבר, לפחות לא בשפות זרות. לפיכך, מקובל יותר ויותר להחליף קישורים רק מעמוד מסוים או ממאמר. החלפת קישור ממאמר בתוך האתר היא גם אפקטיבית יותר בגלל שלקישור יש הקשר של טקסט מסביבו והוא לא סתם מרחף באוויר.

בנוגע לשאלה השנייה : להחלפת קישורים הדדית עדיין יש כוח מסוים, אך כיום לרוב מקדמי האתרים יש כאמור מספר אתרי לווין, ולכן מצב זה מתקיים בפועל פחות ופחות. הדאגה העיקרית של מרבית מקדמי האתרים היא שיותר מדי החלפות הדדיות, יסמנו לגוגל על קשר לא טבעי בין האתרים והוא יבטל את הכוח של הקישורים ובמקרים קיצונים ,אף יעניש את אחד מן האתרים. עם זאת, צריך לדעת שגם להחלפה מורכבת יותר יש טביעות אצבע ושום סידור אינו בטוח ב – 100%.

לסיכומו של עניין – החלפת קישורים נכונה דורשת לא מעט חשיבה מקדימה ויש לבצע אותה בצורה איטית ומחושבת, גם כאשר לוחצים אותנו "לעשות החלפה עכשיו".