פעולת קידום אתר חדש נחשבת לחרב הפיפיות של עולם קידום האתרים : מצד אחד מדובר בשלב המתאים והאפקטיבי ביותר לבניית תשתית הקידום לעתיד, אך מצד שני, הזנחה של השלב הזה עלולה לעלות בעתיד ביוקר לבעל האתר.
מסיבה זו, מומלץ ביותר לערב בזמן תכנון והקמת האתר גם חברת קידום אתרים או יועץ קידום אתרים אשר יתנו ליווי מקצועי ויעבדו במקביל עם החברה הבונה את האתר. לעיתים חברת בניית האתרים תציע שירותי קידום אתרים נלווים, ובמקרה זה יש לבדוק אותה כמו כל חברת קידום אתרים אחרת , על פי תוצאות מוכחות ורשימת לקוחות.
קידום "על הדרך" הינו מסוכן ביותר ולעיתים עלול להיות גרוע יותר מאתר שלא עבר קידום כלל, זאת עקב הנחות עבודה מוטעות אשר את הנזק שהן גורמות לוקח זמן רב לתקן.

מחקר מילות מפתח
כל תהליך קידום טוב מתחיל עם מחקר מילות מפתח וזאת מכיוון שקודם כל צריך לדעת אילו ביטויים ונושאים לקדם. כאשר בונים אתר חדש, מדובר בשלב קריטי שלמעשה ייקבע מה יהיו העמודים הראשיים באתר ומה ייכתב בהם. דילוג על שלב זה , עלול לגרום לאתר להיות לא רלוונטי לקהל היעד ופוטנציאל הקידום שלו יורד בצורה דרסטית.

היררכיה לפני הכול
כאשר אתר חדש נבנה לפי עקרונות SEO נכונים, הוא בנוי בראש ובראשונה בצורה היררכית תקנית : התפריטים השונים מפנים לכל עמודי האב וכל עמוד אב מפנה לעמודי בן להם חשיבות משנית. אין עמודים בלתי נראים שאין אליהם גישה. יתר על כך, התפריטים הם קבועים ואינם משתנים בין עמוד לעמוד, כך שגוגל יודע בכל שלב מהו המבנה התקני של האתר.
זהו כמובן רק הבסיס וניתן לשפר את ההיררכיה באמצעות אמצעים נוספים כגון מפות אתר ו – "פירורי לחם" (ציון הנתיב בתוך האתר בו נמצא הגולש בכל דף).

כותרות ותיאורים
בעיה נפוצה באתרים וותיקים שלא עברו תהליך קידום היא כפילות מרובה בכותרות ותיאורי העמודים (הגולש רואה בדרך כלל את תיאור העמוד רק כאשר הוא מגיע ממנוע חיפוש). כאשר בונים אתר בצורה נכונה מלכתחילה, דואגים לכך שלכל עמוד יהיו לפחות כותרת ותיאור ייחודים , ומומלץ גם להוסיף כותרת פנימית . כל זאת נעשה על מנת לבדל את העמוד כמה שיותר מהעמודים האחרים באתר ובאופן עקיף לחזק עוד יותר את ההיררכיה הפנימית.

מערכת ניהול תוכן
בניית מערכת ניהול תוכן טובה הינה שלב מכריע בכל בניית אתר חדש מכיוון שמדובר למעשה בלוח הבקרה דרכו מתחזקים את האתר מאחורי הקלעים. מערכת ניהול התוכן צריכה לאפשר שליטה במאפיינים אשר תוארו קודם, אך בעיקר צריכה לתת אפשרות להוסיף דפים חדשים בקלות. כאשר אנחנו מרגישים את תזוזות השוק בתחום שלנו ויודעים מה חם ומה סתם, תוספת של עמודים רלוונטיים ברגע הנכון יכולה להביא לנו תנועה נוספת בקלות . מנועי החיפוש ובראשם גוגל נותנים קרדיט רב לחומר מקורי ועדכני והמתחרים שלנו עלולים להישאר מאחור אם לא יתעוררו בזמן.

שם מתחם ואחסון
אמנם מדובר בנושא משני, אך קניית דומיין (שם מתחם) בסיומת .co.il עדיין נותנת יתרון מסוים בקידום אתר והיא גם טובה יותר מבחינה תדמיתית. מעבר דומיין בשלב מאוחר יותר דורש לבצע הפניות וחלק מכוח הקידום הולך לאיבוד.
מקום האחסון (בארץ או בחו"ל) משפיע בעיקר על זמן עליית האתר, וכיום יש לגוגל ומנועי חיפוש אחרים דרך לדעת מהי המהירות בה האתר עולה אצל הגולש הממוצע. לכן, ככל שהשרתים של חברת האחסון קרובים יותר למיקומו של הגולש,כך טוב יותר. עם זאת, העתקת מקום אחסון היא פעולה פשוטה יחסית שלא אמורה לפגוע בקידום.