פרופיל קישורים הדרך הנכונה

למרות שמרבית הקישורים מתחלקים לשני סוגים בלבד : Dofollow ו – Nofollow (האחרונים לא מעבירים כוח) ומי שירצה יוכל לראות גם בטקסט הקישור (אנקור) סוג של חלוקה נוספת – לפעמיים יש לנו נטייה, ובמיוחד בארץ, להתעלם מהדבר החשוב ביותר והוא פרופיל הקישורים של האתר אותו אנחנו מקדמים.

אם נסתכל לרגע – ישנן כמה דרכים בסיסיות לקבל (לבנות) קישורים:
1.קישורים "טבעיים" – קישורים שמפנים לאתר שלנו מאתר חיצוני שלא הייתה לנו נגיעה אליו.
2.קישורים ממאמרים שאותם אנחנו מעלים לאתר מאמרים
3.קישורים אותם אנחנו שותלים באתרים אחרים השייכים לנו
4.קישורים שמקורם בהחלפות קישורים עם אתרים אחרים
5.קישורים מאתרי אינדקסים או ספריות אתרים
6.קישורים מחתימות בפורומים או תגובות בבלוגים

לא מעט מקדמי אתרים מחליטים להתמקד בשיטה אחת או שתיים בלבד ומזניחים את השיטות האחרות . התוצאה היא שפרופיל הקישורים שלהם נראה "לא טבעי". מהי בדיוק הכוונה ב – "לא טבעי"? כאשר גוגל מסתכל על הקישורים המובילים לאתר אינטרנט מסוים, אחד הדברים החשובים ביותר שהוא בודק זה עד כמה הקישורים המובילים אליו נראים טבעיים.

תרחיש לדוגמה
גוגל מסתכל על אתר שיש לו בסך הכול עשרה קישורים נכנסים מעשרה אתרים שונים (אחד מכל אתר). תשעת הקישורים הראשונים יוצאים מהפוטר (תחתית העמוד) ואין להם קשר תוכני לדף בו הם נמצאים. קישור נוסף יוצא מתוך טקסט באתר אחר בנושא דומה לאתר אליו הוא מקשר. במקרה כזה, האלגוריתם יהיה כנראה מספיק חכם כדי להבין (לפחות ברמת סבירות מסוימות) שתשעת הקישורים הראשונים לא נשתלו באופן חד צדדי ורק הקישור האחרון נראה כמו קישור שאולי מישהו שתל כי הוא מביא ערך אמיתי ועניין לגולש.
בסופו של דבר, אפשר להניח שגוגל יסווג את האתר כאתר שפרופיל הקישורים שלו לא מאוד טבעי וייתכן כי דירוגי האתר יפגעו. אפילו אם זה לא ייקרה היום, ייתכן שמחר ייצא עדכון אלגוריתמי נוסף שילמד לזהות בצורה טובה יותר פרופילים כאלו.

חשוב לגוון
מהדוגמה הנ"ל, ברור שרצוי ואף כדאי לגוון כמה שיותר בפרופיל הקישורים ולא לשים את כל הביצים בסל אחד. הרבה מאוד מקדמי אתרים חושבים שהאתר שלהם לא מספיק מעניין כדי למשוך אליו קישורים טבעיים (סעיף 1) ולכן הם מוסיפים קישורים לא טבעיים בצורה מוגזמת ממספר מקורות מצומצם. זוהי בדיוק הסיבה שעלינו לנסות ולבנות אתר שיהיה גם מעניין ואטרקטיבי לגולש, במקרה הטוב , נקבל עוד כמה קישורים בלי לעבוד, ובמקרה הגרוע, פשוט נמשיך במלאכת הקידום ונבנה פרופיל מגוון של קישורים.
שגיאה נפוצה נוספת היא שימוש באותו טקסט קישור שוב ושוב. האם הגיוני שכל מי שירצה לקשר לאתר של מרפאת שיניים שנמצאת בנתניה ישתמש תמיד בביטוי "מרפאת שיניים בנתניה" כאשר הוא רוצה לתאר את האתר? סביר להניח שלא… היינו מצפים שלפחות בחלק מהפעמיים, האתר יתואר על פי שם המרפאה או אפילו שם הרופא המנהל אותה. למעשה, מספר ניסויים כבר הוכיחו שלעיתים יש יתרון בשימוש של אנקור שאינו זהה בדיוק לביטוי אותו רוצים לקדם.

תמיד אפשר לתקן
כל עוד לא ביצעתם קידום מאוד אגרסיבי, תמיד אפשר לנסות ולהתחיל לגוון את פרופיל הקישורים בהדרגה תוך כדי נטישה הדרגתית של התבנית הקבועה.  כל דבר שנעשה במידה ובמתינות בדרך כלל לא גורם נזק ,וזה נכון גם לקידום (כמו לרוב הדברים האחרים בחיינו.)  גם אם היום לא נראה את התוצאות בצורה מיידית, יתכן שבעדכון הבא של גוגל נוכל לנשום לרווחה , בעוד אלו שלא השכילו לגוון, ימשיכו להילחם בתחנות רוח…

השיעורים